"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, November 11, 2010

Rumah dan drebar...

Saya nak bercerita kalau saya jadi jutawan. Maksud saya bukan ada sejuta dua tetapi ratus juta...


Bila saya ada duit tentulah saya nak jual rumah saya kat Indera Sempurna tu, saya nak beli tanah lot bangelow kat Perumahan Damansara, Kuantan. Setahu saya tanah di situ murah jea. Dalam RM180K satu lot bangelow. Saya akan beli 4 lot bangelow dan buat rumah di tengah-tengah tanah yang luas tersebut. RM180 x 4, baru RM720K. Tak sampai pun sejuta.
Pasal bentuk rumah dan design tak payah susah, saya dah lakarkanya sejak darjah 6 lagi. Saya boleh upah pakar hiasan dalaman kalau saya mahu. Yang penting rumah tersebut banyak bilik, besar ruang tamunya, bilik tidurnya, dapurnya dan jambangnya.
Saya nak ruang tamu saya besar macam boleh main bowling. Senang saya nak letak pasu, pokok, gantung gambar, letak barang perhiasan dan tempayan kampung. Bila ruang tamu besar tak perlulah segalanya kita letak kat ruang tamu. Sekarang segala maknika, hatta tv pun saya letak di ruang tamu...



Selamat tinggal ruang tamu yang kecil...



Oleh kerana saya ni sensitif orangnya, saya mahu kediaman ini dipenuh dengan ciri-ciri keselamatan. Saya bukannya penakut tetapi saya tak berani terutama apabila malam. Bunyi cicak pun saya rasa semacam je... macam dalam cerita Nang Nak.
Saya akan buat pemasangan grill elektrik, pagar elektrik dan yang kononnya berbunyi kuat wahima cicak lalu sekalipun.
Saya nak gaji 4 orang jaga muda gagah perkasa, senang saya tidur lena. Utara, selatan, barat dan timur rumah saya terjaga...
Sudah tentu saya akan pakai pemandu. Itu barang wajib. Taklah saya naik darah tinggi setiap kali memandu di Bandar Kuantan. Orang lain memang tak boleh tengok saya bawak kereta slow, dengki kot. Saya bukannya tak boleh bawa kereta laju tetapi saya takut.
Senanglah sikit saya nak ke Megamoll, East Kost dan Kuantan perade. Senang sesekali nak ke KL atau JB. Atau Taman Gelora...
Tak perlu saya serabut perut pikir pasal nak isi minyak, nak isi angin, nak servis kereta, bayar rod tax dan pergi cuci kereta. Semuanya pemandu yang buat. Bila saya nak ke mana, siap jea kereta mana yang sesuai mengikut gaya saya pada masa tersebut.
Pemandu tu kalau boleh nak yang bisu tetapi tak pekak. Sebab tugas dia mendengar arahan saya, bukannya menjawab balik arahan saya. Lagipun ikut sayalah kalau 8 kali sehari saya nak ke EastKost!.
Jan: Tetapi kita kena amat bersyukur dengan apa yang kita ada dan apa yang kita tak ada, mungkin tuhan beri dengan `kadar' kita...kan?

3 comments:

Eja said...

cantik sofa baru...yg lama blk muadzam ker

LilYLiZ@ said...

man tak tinggal menetap di rumah baru tu ker

sukiman said...

Eja,
saya letak dalam bilik tidur utama je.

lilYLiZ@,
buat masa ni Man tak menetap di sana. Jarak tempat kerja dan rumah lebih 100Km...

.