"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, November 9, 2010

Makan kedai...(makan di kedai)

Rutin kehidupan saya selalunya makan di kedai. Saya tak ada masa nak memasak. Dan lebih parah bila masak malas nak simpan/berkemas semula. Pas tu rumah kubang rasa macam kapal Titanic pecah, rasa hati tak tenteram. Maka saya makan di kedai. Nak kata terpaksa...? Tak lah sangat kan. Tak ada sapa paksa...
Pagi saya makan kedai, tengahari makan kedai, malam makan kedai. Hari ni, esok lusa dan selamanya? He he he. Cuma kadang-kadang malam diselangi dengan masak maggie. Dan maggie tu saya tak beli di kedai, saya beli di Tunas Manja...(he he he 2 x 5).
Makan kedai jimat masa (tak jimat duit), tapi ada bahana. Bahana kesihatan, maksud saya perihal terlebih garan, gula dan ajinamoto, terlebih kuman. Tu tak sebut pasal kebersihan lagi...Huh!. Dan diambang mula usia menjangkau warga emas ni, eloklah saya rasa saya mula menitikberatkan apa yang masuk ke dalam perut kan? He he he.
Perihal kedai makan pula, kalau kedai makan kita ni ada yang ada kucing! Pernah saya makan satu kedai tu, tengah makan terpandang tahi kucing! Bukan atas meja tetapi dekat dengan meja atas lantai. Terus sampai sekarang saya tak masuk kedai tu... Bulan 6 tahun depan genap 4 tahun saya tak ke kedai itu.
Dan makan kedai pun mahal. Sekor ikan kembung harganya RM3 tau... saya pernah makannasi sayur dan ikan sampai RM7 lebih. Saya bukan kedekut tapi lauknya bukan sedap sangat... Dia alas meja makan pun dengan plastik...(cerewet kah saya?).
Tapi agak mustahil nak masak kan? Bayangkan balik pukul 7 lewat petang dalam keadaan letih. Balik berkemas umah WAJIB, tengok berita WAJIB, baca majalah WAJIB dan kalau ada cerita movie yang bagus saya tengok... Celah mana nak masak? Balik sangat letih, lucut pakaian saya terdampar terus atas katil...mengelamun sikit, terus motivasi diri supaya cergas dan hadapi hidup ini...(maksud saya hadapi bahagian malam).
Dulu saya rajin jugak masak, saya masak tom yam. Kalau hari sabtu ahad jangan katalah. Tapi kini dah setahun lebih haram satu kalipun saya dah tak masak tom yam... he he he. Pelik dulu boleh pulak. Leni hari sabtu dan ahad pun saya tak masak dah...
Malu jugak makan kedai sebab pekedai tentu perasan, asyik makan kedai jea... he he he.
Jan: Kalau ada kedai makan sendiri, best! Restoren ke? Restoren 3 bintang pun tak apa dah...bla, bla, bla...

No comments:

.