Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Saturday, October 24, 2020

Siapa yang paling ramai menyebabkan kemalangan jalanraya berlaku, pemandu perempuan atau lelaki?

Saya berpaut erat di pemegang atas, saya sebagai penumpang di belakang kereta rasa bergoyangan. Ya allah lajunya. 140km sejam pada tengah malam buta sangat merbahaya! Saya sendiri tidak pernah memandu selaju 140km sejam!

           Sudah beberapa kali saya meminta agar Cik Latifah memperlahankan sedikit kelajuan keretanya. Memang selepas itu kereta BMW tersebut dipandu perlahan, namun kemudiannya kelajun kembali mencemaskan hati saya.                       Mungkinkah kerana saya duduk di bahagian belakang kereta maka, saya terasa lebih laju?. Apabila kita memecut laju seolah-olah saya merasakan nyawa saya dalam bahaya. Tentulah kereta akan hilang kawalan apabila berlaku sesuatu yang tidak diduga di jalanraya. Contohnya jika haiwan liar melintas.

            Apa yang hendak dikejar saya tidak tahu. Orang perempuan bawa kereta memang laju.

           Jika lokasi majlis itu dekat tentu saya akan memilih untuk memandu sendiri. Oleh kerana lokasi agak jauh adalah lebih baik menumpang kawan-kawan. Jimat belanja, tenaga dan masa. Pergi dengan kawan-kawan perempuan seronok. Boleh berlama-lama di pusat membeli belah dan selalu singgah makan-makan.

           Tetapi jadi tidak seronok apabila semasa pulang Cik Latifah memandu dengan laju, macam ada kucing nak beranak di rumah. Berbeza dengan kawan-kawan lelaki saya yang releks sahaja apabila memandu. Siang atau malam tetap steady, seolah tiada anak bini di rumah.

        Dalam berdebar-debar tersebut saya tertanya-tanya. Adakah orang perempuan memang memandu lebih laju berbanding lelaki dan adakah mereka penyebab berlakunya kemalangan jalanraya di malaysia?

           Maka keesokannya saya mencari statistik kemalangan jalan raya mengikut jantina. Adakah kemalangan yang berlaku di jalanraya pemandunya adalah perempuan dan sebabnya memandu secara laju, dan juga tidak cekap.

            Namun saya perlu memahami apa itu kemalangan jalanraya? Mengikut Akta Pengangkutan Jalan Raya 1987, kemalangan jalan raya ditakrifkan sebagai kemalangan atau kejadian yang mana kerosakan berlaku ke atas mana-mana orang, harta, kenderaan, struktur atau haiwan dan berlaku di mana-mana jalan awam termasuklah jambatan, terowong, hentian sebelah, jalan bertingkat, jejambat, plaza tol dan sebagainya.

            Kemalangan jalan raya melibatkan sama ada kenderaan motor, basikal, beca, pejalan kaki dan lain-lain jenis kenderaan.

          Namun semua statistik yang saya jumpa menunjukan bilangan kemalangan jalanraya sejumlah besarnya melibatkan lelaki. Contohnya saya lihat statistik kemalangan jalan raya ikut jantina pada tahun 2017. Mangsa kemalangan  jalanraya yang melibatkan kematian pada tahun 2017 seramai 5,886, manakala perempuan tidak sampai seribu, iaitu hanya 854. Apa yang dapat kita simpulkan sepintas lalu ialah tidak ramai perempuan yang mati akibat kemalangan jalanraya berbanding perempuan.

         Kemalangan pula dibahagi kepada kemalangan serius dan kemalangan ringan. Saya tidak tahu pula apa kateria yang digunakan untuk membezakan antara kemalangan serius atau kemalangan ringan. Kira mati baru serius kot?

      Kemalangan serius melibatkan 2,055 jantina lelaki manakala perempuan hanya 302. Bagi kecederaan ringan 11,122 adalah lelaki manakala perempuan hanya 1,274 sahaja.

         Jadi adakah kita akan lebih selamat apabila menumpang pemandu perempuan?. Tetapi statistik tersebut bukanlah merujuk kepada pemandu, ia merujuk kepada bilangan kemalangan yang membawa kematian yang berada di jalanraya. 

           Saya fikir mungkin pemandunya perempuan? Contohnya kematian 4 penumpang lelaki tersebut keretanya dipandu kereta seorang perempuan. Ini boleh terjadi kematian ramai lelaki tersebut akibat daripada pemandu perempuan! He he he.

           Namun kita tidak boleh buat kesimpulan sebegitu. Kalau ada data pemandu barulah kita boleh buat kesimpulan yang lebih kukuh kerana setakat bergantung kepada jumlah kemalangan atau jumlah kematian, kita tidak dapat menuduh perempuan lebih ramai menyebabkan kemalangan atau kematian.

          Kalau orang tanya jantina mana yang lebih terlibat dalam kemalangan dan kematian (kemalangan kereta) dan kenapa? Kita boleh jawab kaum lelaki kerana mereka lebih banyak masa (lebih lama) berada di jalanraya dan lebih banyak membuat perjalanan dari segi kilometer (ini saya ambil kesimpulan dari satu kajian yang saya baca di negara barat).

            Jika ada orang tanya tingkat umur berapakah pemandu paling selamat dan tidak selamat yang telah menyebabkan kemalangan? Kita boleh jawab umur muda belia kemalangannya lebih tinggi 25% berbanding orang dewasa. Pemandu paling selamat adalah antara umur 60 hingga 69, dan pemandu yang paling banyak berlanggar adalah pemandu umur 80 tahun ke atas. Ini saya dapat dari kesimpulan yang dibuat di negara barat. (Mungkin umur 60 hingga 69 masih sihat, di negara mundur dan membangun umur sedemikaian sudah tidak berapa sihat lagi).

            Apabila saya membaca kaijian-kajian yang telah dibuat, saya dapati (atau tidak jumpa?) apa-apa yang menyokong tanggapan saya bahawa perempuan lebih banyak menyebabkan kemalangan dijalan raya, malah statistik bandingan secara mudah masih menunjukkan kaum lelakilah yang menyebabkan banyak kemalangan kerana kononnya lebih berani memgambil risiko dengan membawa kereta dengan tahap kelajuan yang melebihi had jalanraya.

            Secara logiknya kemalangan jalanraya tidak mengenal apa-apa faktor tetap sebab semua faktor boleh menyumbangkan kemalangan. Katalah kita mahu membeli barang di kedai di kampung kita wahima di kedai depana rumah kita pun ia boleh terjadi kemalangan. Kita mungkin terlupa melihat kiri kanan, dan terlupa melihat kiri kanan ini boleh terjadi pada mana-mana jantina.

           Namun saya akan tetap mencari maklumat tentang pemandu wanita...  

    


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home