Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, October 5, 2020

Sharifah Aini ‎– He Is Beautiful To Me (1984)

 

Kulit depan album:  He Is Beautiful To Me


Lagu-lagu:

1. I Don't Care What The People Say       

2. Hello

3. You Know What To Do             

4. I Only Have Eyes For You         

5. You And I       

6. Why Me         

7. He Is Beautiful To Me               

8. Let Me Take You In My Arms

9. With You I'm Born Again          

10.Casablanca   

 

 

Album ini dikeluarkan pada tahun 1984, pada masa saya tingkatan 2.

Saya terlihat album ini di kedai cina, kedai sederet yang terletak di sebelah sisi sekolah saya, Sekolah Menengah Tengku Mahmud. Sekolah saya betul-betul terletak di tepi simpang empat. Pintu masuk utama sekolah mengadap jalan besar untuk ke bandar Jerteh.

Jalan satu lagi jalan sisi yang juga untuk ke sekolah Menengah Nasaruddin Shah. Lintas jalan terus ada kedai sederet. Ada kedai makan kecil, kedai jahit baju juga di situ. Dan kedai cina tersebut bukanlah kedai kaset tetapi kedai runcit.

Di sini ada juga pelajar-pelajar berkumpul menunggu bas sekolah. Dulu kami naik bas sekolah, tidak perlu emak dan ayah hantar bagai. Buat sesak depan sekolah jea. Tahun 80an keadaan masih normal, dan masih tidak diperkosa atas nama pembangunan. Hidup kami jauh lebih simple, semua orang tidak terkejar ke sana ke mari dek KPI.

Kedai cina tersebut adalah kedai runcit, bukannya kedai kaset. Semasa saya hendak membayar aiskrem  di kaunter, saya terlihat di dalam almari belakangnya (almari kaca besar) ada album Sharifah Aini. Biasanya album-album baru diletakan di situ. Saya terus gembira dan memasang angan-angan untuk mendapatkannya.

Sharifah Aini masih lagi sebuah nama besar dunia seni suara tanah air sekitar 80an (era gemilangnya 1970an). Semua orang dengar lagu Sharifah Aini walaupun pada masa tersebut radio adalah satu-satunya medium utama, selain TV. Sharifah Aini juga jarang muncul di TV, dia lebih terkenal di radio. Dan yang mampu beli kaset akan pasang kaset tersebut di radio (yang ada kaset player). 

Tiada CD pada zaman tersebut.

Emak beri saya RM1.20 sahaja sehari. Tambang pergi sekolah 30 sen, balik sekolah 30 sen. Maka tambang sahaja sudah melebihi separuh dari duit saku yang emak beri. 60 sen lagi saya perlukan untuk makan. Saya bukan makluk asing, saya perlu makan. Tak kanlah dari pukul 2 hingga 5.30 petang saya tak makan apa-apa di sekolah...

Harga kaset pada masa tu RM8.75 (kaset original versi ekonomi). Kaset ori bukan ekonomi dalam RM18 atau RM17.85 sen. Itu kaset keluaran syarikat rakaman EMI, sebuah syarikat rakaman antarabangsa. Untuk beli yang mahal kirim salam sajalah, saya bertekad beli yang kecil..

Jadi saya mengharungi hari-hari untuk mengumpul RM8.75 sen tersebut. Bayangkan setiap hari ikat perut...he he he. Kadang-kadang seminggu baru dapat kumpul 80 sen. Dan pada masa yang sama bimbang orang lain akan `sambar' kaset tu terdahulu. Hendak minta duit lebih dengan mak, kita tahu itu bukan keperluan pelajar. Keluarga kami bukanlah orang yang kaya, sehingga sekaranglah...he he he.

Bila kaset tu ada dalam gengaman, tuhan sahajalah tahu betapa berbunga hati saya berjalan keluar dari kedai cina tersebut. Rasa nak terbang segera balik pasang. Masa tu saya rasa bas lambat sangat ambil saya...

Album ini mempunyai banyak lagu yang `best'. Walaupun pada masa itu saya tidak mengenal erti cinta (jauh sekali tahu akibatnya), saya paling suka lagu `Hello', `With you i'm born again', dan lagu `Casablanca".

Kaset ini hilang dari simpanan saya semasa saya belajar di UM. Semasa balik bercuti saya dapati beberapa kaset Sharifah Aini saya hilang😢 . Jebon mana yang pinjam tak tahu...he he he.

Sayangnya album ini merupakan album inggeris terakhir Kak Pah, mungkin juga seterusnya pada tahun 1985, 1986 dan 1987 pendengar sekali lagi mengalih selera dengar ke barat terutama apabila meletopnya album-album baru di barat dunia. Pada masa ini dunia barat kembali dekat dengan telinga masyarakat seperti tahun 60an dahulu. Bayangkan lagu-lagu Madonna, Micheal Jakson dan lain2 lagi meletup!

Pada tahun 2009 muncul album kompilasi lagu inggeris Sharifah Aini 'Datuk Sharifah Aini in Down Memory Lane', terus saya sambar.


Kulit album: Datuk Sharifah Aini in Down Memory Lane

Saya berharap album Sharifah Aini ‎– He Is Beautiful To Me  (1984) ini akan dikeluarkan semula dalam bentuk CD. Ia hampir mustahil tetapi saya masih mengharapkannya...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home