"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Friday, October 16, 2020

Mengapa orang tidak `like' instagram kita?




Kalau kita dalam lingkungan orang yang berumur, tentulah kita tidak banyak dapat like jika kita tidak terkenal. Jangan banyak soal, kalau orang suka dia akan like. Dan perlu diingat juga kalau kita terkenal tetapi orang tidak suka, kuranglah like kita.

Penting ke like ni? Ya ia adalah penting jika like ini merupakan faktor penentu kepada periuk nasi kita. Contohnya dunia perfileman/drama kita dikatakan memilih pelakon yang ramai like, ramai pengikut di istagram sebagai perkara penting dalam pemilihan pelakonnya. Bodoh jugakan. Tetapi apabila sesuatu sudah bertukar jadi business maka gitulah...

Sekarang kita tanya pada kita, pentingkah like ini bagi periuk nasi kita?

Tentulah orang suka banyak like kerana ramai orang sukalah mereka like. Kita rasa dihargai. Kembang setaman. 

Yang sadisnya orang biasa yang tidak terkenal dan tak ada apa-apa keistimewaan, juga mahukan like yang banyak. Tidak ke pelik?

Ada pengikut instagram kita tidak like instagram kita. Gambar-gambar tertentu sahaja yang dia like kerana dia benar-benar suka gambar itu atau kata-kata tersebut. Ini normallah.

Tetapi ada juga bagusnya like ini akan memberikan info kepada kita, sekirannya strategi marketing nak berniaga.

Saya tidak dapat banyak like, tidak pernah sampai 100 orang like gambar yang saya post. 

Perilaku saya, kadang-kadang bertubi-tubi saya post gambar, kadang-kadang hampir seminggu saya senyap jea tanpa posting apa-apa.

Akhir sekali, like ini penting bagi sesetengah orang dan tidak penting bagi sesetengah orang. Dan percayalah ramai orang like kita di dunia nyata adalah lebih baik...


No comments:

Mengapa orang tidak `like' instagram kita?

Kalau kita dalam lingkungan orang yang berumur, tentulah kita tidak banyak dapat like jika kita tidak terkenal. Jangan banyak soal, kalau o...