Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 25, 2020

Panduan berpindah station kerja


Akhir-akhir ini station kerja saya selalu berubah. Saya selalu berpindah randah. Adakalanya pindah bilik, adakalanya pindah bangunan. 

Maka eloklah saya perturunkan beberapa tips yang mudah dan logik untuk diamalkan. Ianya perlu kerana perpindahan melibatkan emosi dan tenaga fizikal juga.

1. Sediakan barang-barang asas.

Seminggu saya mencari kotak-kotak. Saya tahu saya perlukan satu kotak besar dan beberapa kotak kecil. Saya perlukan plastik sampah, saya perlukan gunting, pisau, tali, marker pen dan selotap. Barang-barang ini sangat perlu digunakan dalam proses berpindah

2.Buang barang lama/tidak diperlukan.

Pertama sekali saya rasa semasa menyiapkan barang-barang yang mahu dipindahkan, kita mesti ambil kesempatan untuk membuang barang-barang yang kita tidak perlu atau barang-barang yang kita tidak guna untuk sekalian lamanya. 

Saya menghadapi rasa sedih apabila mahu buang barang kerana saya sayang akan barang yang saya miliki terutama buku-buku. Tetapi mahu tidak mahu kita terpaksa buang, apatah lagi jika station baru kita lebih kecil.😌

3. Asingkan barang peribadi dan barang kerja.

Kedua jangan lupa asingkan barang peribadi dan barang kerja kita. Kita gunakan bekas/kotak yang berlainan. Supaya kita tahu kotak mana yang kita mahu bawa ke station kerja baru atau bawa balik ke rumah terus.😅 

Kadang-kadang jadi penyakit pula apabila kita terlebih hias stesion kerja kita. Siap bawa pasu bagai. Jadi pasu tu elok dibawa pulang

4. Kesesuaian barang memudahkan mengangkut.

Maksud saya barang-barang sesuai dibawa menggunakan plastik ke? kotak ke? atau perlu diikat?

Saya milili banyak buku maka saya lebih senang menggunakan tali untuk mengikat buku-buku. Kalau saya letak dalam kotak, roboh kotak. Kalau letak dalam plastik, koyak plastik itu. Buku berat, saya rasa ia perlu diikat. 

Dan apabila ikat janganlah terlalu berat. Kalau buku tebal kurangkan jumlah buku yang akan diikat. Bukan apa, nanti berat pula untuk kita angkat ulang-alaik. Katalah kita minta tolong orang untuk mengangkatnya, maka kita tidaklah menjadi orang yang tidak bertimbang rasa. Ini tidak, bila kita tahu orang lain yang angkat, kita main senang jea ikat banyak-banyak atau letak dalam kotak yang besar sehingga apabila pembantu angkat kotak tersebut semua barang terburai.😕

5. Elakan sesak di station baru.

Semasa memunggah barang, elakan keluarkan semua barang. Ini tidak, terus atur barabg-barang di sation yang baru. Kita tahu melalui masa akan banyak kembali barang-barang di stesion kerja kita, ia seolah hidup membiak seperti benda yang bernyawa. Jadi eloklah pada mulanya letak sahaja perkara yang paling asas. barang-barang keperluan lain akan menyusul secara outomatik apabila kita perlukannya. Maksuknya kita kan cari barang tersebut. Yang mungkin kita letak dalam kotak (yang sudah ditanda).

6. Kenal kotak

Jika kita letak dalam kotak, kita kena tulis di kotak tersebut apa isinya. Supaya nanti senang kita cari. Sebab ditempat kerja baru tidak semua barang dalam kotak akan diguna lagi. Bukan semua kotak akan dibuka.

7. Dapatkan satu kawan

Perpindahan merupakan tekanan kepada kita. Secara pysikologi ia akan terkesan. Oleh sebab itu adalah baik kita miliki seorang kawan yang akan melakukan acara pindah itu bersama. 

Tetapi percayalah kawan kita itu dapat melegakan kita, setidaknya kita akan kata `esok aku nak pindah buku-buku dulu ke rak baru". atau "Penat juga yea angkut barang-bang ni sebab kita bukannya muda lagi..he he he, sambil buat muka monyok.

Kita kena rasa tenang sebab masa kita pindah, kita masih lagi sedang berkerja macam rutin biasa. Dan perpindahan ini memakan masa berhari-hari jika kita yang siapkan semuanya.

8. Jangan banyak kerenah

Di station kerja baru mungkin akan ada masalah seperti tidak ada kemudahan di station lama. Tetapi janganlah menjadikan ia sebagai satu masalah kerana di tempat baru kekangan tentulah ada. Tidak bijak membandingkan dengan tempat lama kerana lokasi dan sazz berbeza. 

Lama-kelamaan majikan dan pihak tertentu akan sedaya upaya memenuhi kehendak para pekerja. Kita kena banyak sabar.

Sekian sedikit panduan dari saya...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home