Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 15, 2020

Hantu di LPT2 dan doa

 

22 November 2016

 

“Kita boleh nampak sesuatu yang mata kita tidak nampak. Biasanya kita namakan ia khayalan atau impian. Namun tidak mustahil pula ia bertukar menjadi kenyataan yang mengejutkan”

 

 

Tidak mungkin hantu wujud, kalau hantu wujud tentulah huru hara dunia. Dan tentulah mustahil orang mati rohnya balas dendam, siap balik pula ke rumah, memasak bagai, dan menuju ke rumah orang yang dia benci dan membunuhnya. Jika begitulah tidaklah berpeluh polis dan makamah mengendalikan kes wanita dirogol dan dibunuh. Setakat saya menulis ini tidak ada lagi kes lelaki kena rogol oleh wanita.

            Dan kesian pula polis mahu menyelesaikan kes orang mati dibunuh hantu...

            Saya tidak pernah melihat hantu. Emak saya dan ayah saya tidak pernah melihat hantu. Begitu juga dengan nenek moyang dan adik beradik saya. 

Cuma kawan-kawan saya ada di antaranya pernah melihat hantu....

Saya tidak pernah menggunakan LPT2 pada waktu malam. Sebabnya jelas, saya bimbang jika terjadi apa-apa di malam hari, ia lebih menyusahkan saya. Contohnya kereta rosak. Saya bukannya takut hantu untuk memandu di LPT2. Macam mana saya mahu takut? Saya tidak percaya hantu wujud.

Ada orang kata hantu itu iblis yang berupa, ini lagi kelakar.

            "Jaga-jaga kalau balik malam Man, dah ramai yang kena" Saya ditegur oleh Faizal semasa sedang berbual dengan Murni, kerani manis di pejabat pentadbiran tetapi agak berisi. Mungkin dia terdengar perbualan kami tentang keberanian balik kampung pada waktu malam. Murni mahu balik ke Pasir Mas Kelantan. Dia mahu balik pada malam hari. saya pula menasihatinya supaya jangan balik malam hari.

            "Tiada keperluan untuk saya balik  malam ehhh" Saya beri respon tapi saya tidak berpaling padanya. Macam biadap pulak rasa. Tapi tak apalah. saya tidak sukakannya.

        "Saya memang tidak pernah balik  malam dan tidak berhasrat untuk mencuba. Buat apa meletakan diri ke dalam risiko? Tambah saya. barulah saya memandang mukanya 2 saat.

"Hantu yang muncul di LPT2 amat mengerikan. Selain berambut kusut masai tidak bershampoo, ia juga melengkapi standard-standar hantu yang pernah kita dengar, contohnya, berbaju putih tidak berfesen dan tidak menjejaki tanah kakinya." Kata Faizal seolah mahu bergurau tetapi serius. Tetapi saya rasa tidak kelakar. Mungkin jika kita tidak suakan seseorang, tidak ada apa yang menarik hati kita. Kejam betul.

"Kalau saya balik malam pun, saya akan balik berdua"

"Kalau balik berdua pun kena juga sebab kita mungkin nampak hantu tersebut tetapi tidak kawan kita" Nampaknya Faizal benar-benar mahu menakutkan saya. Tetapi saya tidak rasa takut. Saya takut gelap apabila malam hari sahaja, he he he 

(Mungkin sebab itulah cerita hantu lebih impak diceritakan pada waktu malam.)

Saya mahu berdua kerana Saya bimbang jika ada kerosakan kereta, saya pitam terus. Saya panik. Itu sahaja sebenarnya.

"Berjalan malam tentu tidak panas. Memang ada kawan-kawan saya suka memandu pada waktu malam. Tetapi tidak saya. Memandu malam seolah suatu yang tidak patut dilakukan. Keupayaan kita untuk menjaga pemanduan terbatas sebab batas penglihatan kita yang terhad." Murni mencelah. Sambil tangannya sibuk dengan kertas-kertas di meja kaunternya. Saya lihat kertas claim kerja luar saya masih tersadai di mejanya. Ya allah lambatnya process!

"Alhamdulillah, setakat ini saya tidak ada keperluan  untuk membuat perjalanan pada waktu malam. Saya masih lagi memilih waktu siang dan berpendapat jika ada apa-apa yang tidak diingini biarlah pada waktu siang. Panjang sikit langkah dan akal saya" Saya buat-buat mesra, panjang lebar. 

"Bukan saya takut hantu tetapi saya lebih rasa selamat menjalankan perjalanan di waktu siang. Saya tidak percaya langsung hantu menyebabkan kemalangan. Malah bagi saya sangat kolot dan mengarut. Bagi saya hanya orang tidak berpelajaran percaya wujudnya hantu."

"Eh tak boleh en Man kata begitu, mana boleh kaitkan pula dengan orang tak berpelajaran atau orang kampong?"

"Saya tak sebut pun orang kampung..."

"Kamarul kawan saya ada bercerita kononnya di salah sebuah perhentian RNR, kalau tak silap RNR Perasing terdapat hantu yang boleh berupa manusia." Kata Faizal sambil menonjolkan matanya. Saya lihat dia pula macam hantu. He he he. 

"Hantu tersebut akan berupa wajah kawan baik kita. Kawan yang sudah lama kita tidak jumpa. Kawan kita itu pula akan minta tumpang. Dan dalam perjalanan itulah nanti kawan kita itu akan minta kita berhentikan kereta di tepi jalan sebelum dia bertukar rupa kepada bentuk asalnya. Inilah yang menyebabkan kemalangan apabila pemandu terkejut. Terkejut kerana melihat penumpangnya bertukar jadi hantu di sebelahnya."

"Kawan saya juga bercerita ada hantu yang tiba-tiba muncul di tempat duduk belakang semasa kita memandu sendirian. Ada yang tiba-tiba duduk bertengek di hadapan bonet kereta kita. Dan banyak lagi cerita-cerita hantu yang sebenarnya semuanya pernah saya dengar. "



Ini makhluk asing...


"Memang terdapat kemalangan-kemalangan yang berlaku di LPT2 ini. Saya ada membacanya di internat, lihat berita di teleyisyen dan juga lihat dengan mata kepala saya sendiri. Kemalangan yang terjadi mungkin kerana faktor pemanduan dan keadaan fizikal lebuhraya itu sendiri, bukannya disebabkan hantu-hantu yang berkeliaran" Saya menyampuk.

"Kawan saya ada beritahu di sesetengah tempat memang ada tempat `keras'. " Tambah Faizal lagi.

Saya tergelak dalam hati. Saya sudah lali dengan cara manusia menyalahkan hantu dalam banyak hal dan kejadian, padahal mungkin manusia itu sendiri menjadi hantu di jalan raya. He he he.

Sebenarnya saya pernah memandu pada lewat petang, hampir malam. Keadaannya sunyi sedikit. Tiba-tiba saya rasa mengantuk. Namun memandu seorang diri, jadi amat munasabahlah saya rasa bosan dan mengantuk, bukannya sebab hantu sihir. Untuk hilangkan rasa mengantuk Saya kerap berhenti di RnR yang disediakan.

Tiba di satu RNR, saya lihat suasana sunyi. Hanya saya seorang sahaja yang berhenti. Saya mahu ke tandas. Saya merasa seram juga kerana teringat akan cerita-cerita  hantu tersebut tetapi saya tetap juga membuang air. Berehat dan meneruskan semula perjalanan.

Keadaan di RnR ini masih baharu beroperasi, tidak menarik lagi. Mungkin pada masa hadapan ia akan lebih menarik. Tidak hairanlah ramai yang tidak berhenti, bukannya ada kedai buka untuk jual  makanan atau minum siar. kedai semuanya tutup masih tidak beroperasi.

Saya lalu ikut surau sebab sebelah surau itulah tandasnya tadi. Kata kawan saya ada satu kejadian semasa kawan kepada kawan saya tersebut berhenti untuk menunaikan solat subuh. Kawannya itu nampak `sesuatu’ sedang berbuai di tepi surau. Pada masa yang sama semua buaian lain tidak berayun. Dan tiada angin kuat pada masa tersebut. `Sesuatu’ yang sedang berbuai tersebut tiba-tiba melayang ke langit dengan laju seperti bola api…

Ada juga timbul kononnya pembinaan LPT2 ini telah memusnahkan perkampungan jin-jin. Maka apabila ada yang terbunuh oleh pembinaan LPT tersebut makan keluarga jin-jin tersebut membalas dendam untuk membunuh manusia yang lalaui kampongnya. Kononnya jika kita mahu bina jalan, kita kena jumpa dengan tok bomoh yang boleh lihat ada ke tak perkampungan jin-jin tersebut. Sekali lagi saya rasa mahu tergelak, kecewa dan rasa mahu pindah duduk di Afrika... 

Namun mungkin kewujudan cerita sebegini ada baiknya. Apabila kita takut maka kita tidak akan mengantuk dan akan lebih berhati-hati. Otak kita akan ligat berfikir untuk buat banyak andaian dan khayalan.

Ada juga timbul kononnya pembinaan LPT2 ini tidak mengikut standartd maka terdapat jalan-jalannya yang membahayakan pengguna. Sekali lagi saya rasa mahu tergelak, kecewa dan rasa mahu pindah duduk di Afrika...

Kalau kita tidak pandai menari, janganlah kata pentas yang dibina itu tidak sesuai.

Sebelum memulakan perjalanan, pastilah kita berdoa. Berdoa agar perjalanan kita lancar. Berdoa semoga kita dipermudahkan di dalam perjalanan. Semoga dapat tiba di destinasi dengan selamat dan elok. Semoga dapat berjumpa dengan keluarga tersayang. Pun begitu tentulah kita kena pastikan minyak penuh, angin tayar ada, air ada dan engin berada dalam keadaan elok. Itu 4 perkara yang saya kadang-kadang buat. He he he.

Dan kemudia bacalah…

“Bismilaahi tawakkaltu ‘alallahi wa laa hawla wa laa quwwata illaa billaahi”

Yang artinya “Dengan menyebut nama Allah, aku menyerahkan diriku pada Allah dan tidak ada daya dan kekuatan selain dengan Allah saja”.

Lebuhraya itu juga simbolik perjalanan kecil kita di dunia ini. Menuju satu arah. Kita berharap dan berdoa. Dan cerita-cerita hantu tersebut sebenarnya, hanyalah cerita sisiapan hidup yang menemani. Yang menakutkan mewakili kebimbangan kita terhadap perkara yang kita tidak pasti. Dan sebab itulah kita berdoa!

Oh, Faizal tadi keluar begitu sahaja dari pejabat, terima kasih atas cerita hantunya.

Mana ada hantu kan?

 

 

 

 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home