Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, October 2, 2020

Sejarah penting, maka wajib subjek sejarah dalam SPM

1. Saya amat meminati pelajaran sejarah, namun pembelajaran tersebut terhenti semasa tingkatan 3 (SRP). Apabila masuk aliran sains, tiada mata pelajaran sejarah diajar (SPM). Dan saya kembali belajar sejarah di tingkatan 6 (STPM).

2. Sebelum tahun 2013 matapelajaran sejarah tidak diwajibkan untuk lulus SPM. Kini mata pelajaran sejarah duduk sama tinggi dengan matapelajaran Bahasa Malaysia di peringkat SPM. Pelajar mesti lulus.

3. Pada masa tersebut menteri pendidikan Tan Sri Muhyiden Yasim (sekarang perdana menteri) dan menteri pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh (sekarang Pengerusi FELDA) mahu menekankan betapa pentingnya matapelajaran sejarah dalam  membentuk jati diri wargenegara.

4. "Tanpa mengetahui sejarah, kita tidak akan hargai apa yang negara kita capai sekarang " Itulah kata Datuk Seri Idris Jusoh.

5. Saya berpendapat seorang guru sejarah menghadapi cabaran besar dalam menyampaikan pengajarannya, bukan mudah mahu praktikan `kesejarahan' pelbagai cerita-cerita ke hati sanubari pelajar.

6. Pelajar kita malas membaca (ikut perangai ibubapa dan masyarakat mereka), `reading' subjek bukanlah makanan kepada pelajar atau manusia yang malas membaca. Mereka mungkin menguap apabila membaca (walaupun dalam hati).

7. Cikgu sejarah perlu mempunyai personaliti menarik dan kaedah menarik untuk tarik perhatian para pelajar. Sejarah bercerita, dan dari cerita itulah timbulnya pengajaran yang membentuk jati diri.

8. Namun hambatan `result' sekolah yang cantik menyebabkan cikgu mengajar dan pelajar mesti mengingati (untuk diceritakan semula di kertas periksa).

9. Ya, kesan dan pengajaran ada dipelajari namun ia tidak meresap kesanubari. Ia hanya jadi nota-nota biasa seperti seperti subjek-subjek lain. Sedangkan sejarah penting untuk kita menjadi dewasa. Sejarah mengajar secara terus...dan benar,



Doa buat kekasih 
...







No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home