Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Saturday, October 24, 2020

Perangai ahli politik, Anuar dan Covid: Isu darurat 2020

Beberapa hari ini saya menerima banyak wasap mengenai isu 'darurat'. Kawan-kawan menyatakannya, bahawa akan ada perintah darurat di negara kita sedikit masa nanti.

Saya tidak tahu dengan detail, hujung bulan dapat gaji saya beli beras, gandum dan Glo (pencuci pinggan mangkuk). Saya manusia yang sangat biasa. Dapat gaji guna untuk sara hidup saya dan keluarga. Saya tidak masuk campur sangat tentang perkara besar yang lain. Saya hanya berdoa orang yang baik akan memimpin, yang jaga bangsa dan agama saya.

Saya hanya tanya kawan saya, saya kena ke beli beras banyak sikit jika berlaku darurat?

Namun kawan-kawan saya mempunyai banyak pandangan mengenai darurat. Ada kata darurat ini adalah kerana faktor politik. Kata mereka PM kita tidak kukuh kedudukannya (sebuah parti yang lemah dalam perikatan yang ada) dan Anuar masih lagi gila nak jadi PM (dan pengikutnya masih lagi gila-gila...juga). 

Dan ada kawan saya yang kata darurat ini kerana Covid makin merebak dan warganegara masih tak reti bahasa nak amal SOP. 2 X 5, pekerja dan majikan.

Dan ada yang menyatakan darurat akan dijalankan kerana faktor politik dan Covid. Kiranya dua faktor bergabung. Kerana kena adakan pilihanraya tetapi dalam masa yang sama bimbang merebak pula Covid.

Bagi saya, apa yang berlaku di Sabah itu juga adalah kerana nafsu politik kita. Wah ahli-ahli politik kita banyak besar atas kepala ada...






No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home