Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 7, 2020

Tawar menawar yang merugikan kita...

Kalau kita tawar harga sesuatu barang, ia adalah suatu perbuatan yang baik dan bijak. Kita mahu dapatkan harga terbaik dari pihak penjual dan kita merasa berbaloi.

Namun dalam semua keadaankah kita harus tawar menawar?

Saya mulai tidak tawar menawar dengan pembeli apabila saya rasa kesian. Terutamanya daripada peniaga di pasar. Yang sudah tua dan masih berniaga untuk kelangsunan hidup. Mereka juga ada di mana-mana. Malah ada yang menjaja di tepi jalan-raya.

Kalau saya melihat orang tua terus hati saya berkata `Kalau dia mak saya, saya tidak akan izinkan mak saya berkerja lagi. Duduk rehat sahaja". Itulah yang terlintas di hati saya.

Namun mungkin juga dia tidak mempunyai anak-anak, atau anak-anaknya juga hanya mampu berkerja untuk diri mereka sendiri. Saya cuba berfikir positif. Dan akhirnya saya lebih berpositif dengan mengatakan anak-anaknya sudah melarang dia berkerja tetapi dia rasa bosan jika tidak berkerja.

Namun saya tidak tetap tawar menawar.


Hasil carian imej untuk selling thing in the street

Suatu hari semasa balik dari kampong, saya singgah di pasar untuk beli buah. Dalam ke hulu ke hilir, saya terlihat seorang nenek tua. Saya jatuh kesian. Saya mahu beri duit tetapi mungkin duit saya tidak diterima. Maka saya belilah rempat ratus darinya. 

Apabila kembali sampai rumah, kesesokannya saya menjualnya di pejabat tanpa mengambil untung. Saya juga menceritakan kenapa saya hanya `tolong jual' sahaja kepada kawan-kawan saya.

Saya kesian nenek tersebut...setiap orang sebenarnya berperang dengan kehidupannya sendiri...

Saya tidak mahu tawar menawar yang hanya kita menang dan untung di dunia ini tetapi tidak memenangkan kita di dunia sebelah sana nanti...



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home