Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 28, 2020

Kita perlu berubah?

Kadang-kadang saya memotivasikan diri sendiri.

Semalam dalam pukul 11 malam saya ke kedai dobi untuk mengeringkan pakaian. Sudah lama tidak ke kedai dobi. Membasuhnya di rumah, kadang-kadang mengeringnya di kedai dobi.

Sebelum turun dari kereta, saya lihat dahulu ada orang lain ke tidak? Kalau ada barulah saya turun mendobi. Kalau tidak ada, saya akan cari kedai dobi lain yang tidak terpencil. Saya tidak mahu bahayakan diri. saya tidak pandai bersilat, dan saya tidak boleh lari laju.

Saya masukan 5 token, jadi saya kena tunggu sehingga setengah jam. Sebelum masukan pakaian, saya pastikan dulu mesen basuh itu kosong. Pernah saya jumpa burung....(panjang cerita)

Selepas tekan butang operasi, saya duduk di kerusi. Saya lihat di sekeliling semua orang sedang menikmati handpon mereka. Suami isteri juga tidak bercakap, mereka main handpon masing-masing. 

Di bawah meja dobi keliharan seorang budak di dalam bakul dan diheret oleh abangnya...he he he. Di suatu sudut lain kelihatan seorang budak terbaring selesa di lantai. Aneh.

Duduk-duduk tersebut saya berfikir `oleh kerana umur kita berubah, kita pun harus berubah'.

"Sedangkan umur kita berubah tak kanlah kita mahu berada di tahap yang sama. Saya mula sedari yang saya sudah berada di zon selesa dalam hidup. Jadi tiada kemajuan besar dalam hidup saya terutama dalam spiritual..."

Jadi dalam setengah jam tersebut saya berfikir merangka plan untuk minggu ini. Saya sudah lama biarkan hari-hari yang ada berlalu sedemikian sahaja, Saya sudah tidak berdisiplin... jadi langkah pertama adalah ketatkan disiplin diri.

Tidak berdisiplin membuatkan banyak perkara negatif berlaku. Ambil satu contoh, saya sudah kurang berkebun sebab pokok-pokok saya sudah besar dan boleh berdikari. Saya tidak gunting lansung rumput sebab saya bayar kepada pemotong rumput. Akhirnya saya gemuk.

Saya gemuk kerana disiplin makan saya tetap. tetatap banyak makan, he he he.

Saya rasa saya kena berubah, dan perubahan itu biarlah ketara dan berkekalan.


Hasil carian imej untuk quotes about the needed of changes


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home