Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 7, 2020

Bos saya jahat!

Hasil carian imej untuk good boss cartoon


Menjadi bos sebenarnya menjadi pemimpin.

Dan adakah orang di bawah yang kita mahu pinpim tersebut...mahu memberi tindakbalas yang baik?

Terdapat bos yang dilihat sebagai pentingkan diri. Kesannya orang bawahannya tidak merasa mereka sama-sama berkembang dalam organisasi. Lebih parah jika pembangunan diri hanya dilihat pada sebelah bos sahaja, bukan pada pekerja bawahan. 

Pekerja bawahan akhirnya hanya kerja sebagai cukup makan tanpa motivasi.

Pernah seorang kawan saya beritahu semasa dia berkerja di Seremban dulu, bosnya jahat dan pentingkan diri. Saya tanya apa jahatnya? Saya diberitahu bosnya suka `ganggu' dia.

Untuk menjadi bos yang dikagumi, dihormati dan disayangi amatlah sukar. Ia tidak datang secara automatik dari pangkat atau kedudukan `bos' itu sendiri. Boss perlu berusaha untuk layak disayangi, dihormati dan dikagumi.

Tiga perkara tersebut juga akan dimiliki bos jika personalitinya menarik. Punyai sikap dan sikap yang disukai ramai...

Mungkin perkara yang paling sukar bagi seorang bos adalah meraiah hati nurani pekerja bawahannya. Bos yang hebat dapat menukar pekerja yang teruk menjadi cemerlang.



Hasil carian imej untuk good boss quotes






No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home