Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 28, 2020

Mengapa saya beli buku motivasi?

Hasil carian imej untuk quotes about the needed of motivation
Saya suka buku. 

Dalam usia 50 tahun, saya masih lagi membeli buku. Antara buku yang saya suka baca ialah buku mengenai motivasi. Bagi saya sebuah buku yang kita beli ada manfaatnya. 

Terbaru saya beli buku yang bertajuk `Berubah untuk kaya'. Kalau melihat kepada tajuk buku itu, tentulah saya sudah terlambat untuk membacanya. Yalah umur saya sudah 50. 

Saya membelinya bukanlah mahu menjadi kaya. He he he. Sukar untuk saya terangkan mengapa buku tersebut saya pilih. Namun saya percaya dengan membaca buku tersebut, setidak-tidaknya kita akan lebih  bersikap positif terhadap perancangan kewangan dan disiplin.

Kata Zakki (penulis) ilmu motivasi penting bagi mengekalkan semangat dan kekuatan diri. Ia bukan sahaja menambah pengetahuan tetapi sebagai langkah awal demi mencapai kejayaan.

Memabaca buku motivasi adalah sebagai asas untuk kuatkan minda. Beri semangat kepada minda. Perlu diingat sebagai manusia kita tidak semestinya selalu bermotivasi. Sebab itulah kita harus berdisiplin. Selain disiplin seharian yang membawa kejayaan, disiiplin dalam membaca buku motivasi juga adalah penting.

Selalunya kehidupan kita yang terkejar-kejar dan penuh cabaran itu membuatkan motivasi kita luntur. Jadi eloklah kita disiplinkan diri juga dengan membaca buku motivasi. Pengalaman saya buku motivasi memang sedikit semangat berjaya membina jati diri supaya tidak megalah dan pandang dunia yang luas.

Belilah satu buku motivasi, lebih kurang RM20 sahaja biasanya.


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home