Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, May 16, 2018

Cara guna Avamys Nasal spray




Saya berpilihanraya dalam deman selsemer yang teruk. Sebelum itu sebelum saya balik kampung untuk mengundi, sudah dua, tiga hari deman saya selsemer. Saya hanya pergi ambil ubat di kaunter tanpa jumpa doktor. Saya minta ubat antibiotik juga tetapi tidak diberi antibiotik. Sebabnya saya kena jumpa doktor untuk ubat tersebut. Leceh!

Saya perlukan antibiotik sebab kahak saya hijau. Itu analisis saya sebagai seorang bukan doktor.

Saya malas menunggu untuk jumpa doktor sebab ia akan ambil banyak masa saya. Jadi saya melenggang keluar tanpa antibiotik. Alah nanti baiklah tu, cuma deman selsemer biasa. Saya jadi doktor sendiri. He he he.

Saya bodoh.

Dan bila balik mapung saya teruskan selsemer saya sehingga lepas pilihanraya baru saya pergi jumpa doktor di kampung saya. saya Beritahu telinga kanan saya tersumbat, dan saya ceritakan sejarah selsemer saya.

Doktor tanya itu dan ini. Saya jawab. Dan doktor periksa telinga saya.


Hasil carian imej untuk sinus


Kata doktor ada radang. Jadi dia beri ubat antibiotik. Dia tak beri ubat selsemar, ubat deman dan ubat batuk kerana itu saya dah beli di kaunter.

Doktor muda tak seksi tersebut memberitahu saya selsemer kena rawat dengan segera, jangan biar ia pulih sendiri kerana bimbang berjangkit ke bahagian lain seperti mata dan telinga. Dalam kes saya ia sudah pergi ke gegendang telinga, nasib baik tidak bocor. Apabila doktor itu sebut `bocor' saya terbayang periuk bocor. He he he.

Hasil carian imej untuk sinus and ear connection
Add caption

Apabila balik semula ke daerah kerja saya, saya jumpa doktor untuk melihat radang saya. doktor Ridan ini memberikan dia spray untuk hidung dan tekak saya. mulanya saya hairan kenapa tidak spray di telinga sahaja. 

Doktor itu beritahu ada saluran dari hidung, mulut dan telinga dan mata juga. saya tidak berapa faham penerangan itu. tetapi saya terus percaya sebab dia doktor. bukan semua orang boleh jadi doktor.

Doktor itu beri saya avamys Nasal spray.

Saya dapat banyak pelajaran semasa deman selsemer ini. Antaranya:

1. Jika ada tanda-tanda deman selsemer atau tidak sihat badan, hendaklah segera kamu ke klinik. Jangan selamba beli ubat di kaunter sahaja.

2. Jangan menunggu teruk baru nak ke klinik.

3. Menunggu doktor lama lebih baik dari mendapat penyakit lama... (mengambil masa yang panjang menunggu giliran berjumpa doktor adalah lebih baik daripada mengambil masa yang lama untuk sembuh)

4. Kena ada duit sebab kos perubatan mahal.

5. Tiada kerajaan yang kekal di dunia ini. BN kalah teruk.


Sekian, jaga kesihatan anda dan anak-anak anda.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home