"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, May 23, 2018

12 tahun sahaja


100. 10 tahun sahaja?

11 Januari 2018

Orang beli kereta baru mungkin kerana mengalami kenaikan tangga gaji, juga mungkin dia tidak tahu untuk membaiki kereta lama…


Saya akui kereta saya ada mengeluarkan bunyi `bunyi'. 

Sisijay sudah berusia sembilan tahun. Saya merasa sedikit bimbang kerana kawan-kawan menyatakan kereta buatan Malaysia apabila melebihi  10 tahun, ia akan rosak. kalau mengikut teori ini. saya hanya ada masa setahun lagi sebelum kereta saya rosak. Emm...

Sekarang kuasa beli saya bertambah RM525, dapatlah saya rasa lebih selesa dan nyaman. ini suatu perkara yang besar, siapalah yang tiba-tiba mahu memberi saya RM525 sebulan? RM100 pun jangan harap. Wahima RM10.

Kata kawan saya lagi, kereta buatan luar negeri jauh lebih tahan lama. Katanya usia 18 tahun masih elok lagi. Katanya, contoihnya BMW tahun 1995 yang berumur 18 tahun masih elok lagi... Dan dia ada juga berikan contoih-contoh kereta lain tetapi saya lupa. H ehe he.

Namun tentulah perbandingan itu tidak adil dari segi teknologi, pasaran dan harga.  bak membendingkan kehebatan Datuk Sharifah aini dengan penyanyi-penyanyi Akademi Fantasia. atau persembahan anita sarawak dengan persembahan Norita anak Pak awang dengan band kampung kita.

Kononnya dibuat dan direka bentuk untuk 10 tahun sahaja. Dengan kata lain teknologi untuk 10 tahun.

Namun terfikir juga saya, sebab kalau ikut `teori kereta' saya jkena beli kereta baru tahun 2020. Betulkah pendapat rata-rata kawan-kawan saya ini? Atau mereka hanya mendengar dari orang lain dan terus percaya. Adalkah mereka sendiri mengalaminya? Adakah meraka sendiri pernah pakai kereta sehingga 10 tahun? Jawapan pertanyaan terakhir adalah tidak!

Setahu saya, semua kawan-kawan saya hanya pakai kerata lebih kurang lima tahun, selepasnya mereka akan tukar kereta tersebut. atau tidak tukar tetapi tiba-tiba muncul kereta baru.

Oleh kerana saya tidak tahu, sebentar tadi saya buka internate. Saya dapati bukan 10 tahun tetapi 12 tahun. Maknanya saya ada lagi tiga tahun. He he he.

Sekali lagi saya rasa sangat bersyukur kerana saya tidaklah seperti kawan-kawan saya. Memang buat masa ini tiada niat untuk membeli kereta baru. Sejak keluar universiti sampai sekarang tidak ada unsur yang terdesak atau bergelodak dalam jiwa saya untuk mendapatkan kenderaan yang hebat. Bukan cita-cita hidup.

Tambahan lagikewangan saya sekarang makin mengucup. Bonus akhir tahun yang tidak tentu dan duit raya yang sedikit berbanding dulu. Maka semuanya harus disesuaikan dengan keadaan semasa saya.

12 tahun itu satu jangka masa yang panjang juga untuk Sisijay saya. Saya harap Sisijay saya boleh bertahan sehingga 15 tahun. Tetapi tengoklah keadaan dahulu. Banyak faktor yang harus dipertimbangkan.

Memanglah best memiliki kereta baru tetapi tidak best pula menghadapi hutang baru. He he he.

Tetapi seperti biasa, kita merancang tuhan menentukan. Hati manusia seperti daun. Ia berbolak balik.

Semoga saya bertukar kereta pada dalam satu keadaan yang sesuai dan memerlukan...

Selamat berbuka.





No comments:

.