Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, August 10, 2016

Sebenarnya bukan pelajaran dan gred yang bagus penting

Pernah atau tidak jumpa orang yang cantik/handsom, terpelajar tetapi tidak ada tingkah yang sopan dan beradat? Sombong!

Saya mempunyai ramai kawan yang tidak berpelajaran (formal) tetapi berjaya dalam hidup. Maksud saya mereka mempunyai pekerjaan yang elok dan dapat pula menolong orang lain. (Saya rujuk berjaya sebagai individu mempunyai pekerjaan yang baik dan dapat menolong orang. Maksud saya, saya tak rujuk orang yang berjaya mesti kaya)

Dan saya juga memiliki beberapa orang kawan yang berpelajaran tinggi tetapi hidup tunggang langgan, sering merungut, tidak positif, tidak berdisiplin, tidak hormat orang lain, tidak sabar, selalu tidak cukup duit, jauh sekali mahu menolong orang lain.

Pada zaman ini rata-rata mengejar pelajaran dan gred yang bagus. Itulah matlamat yang dikejar. Sistem pendidikan juga diubah, dibaiki dan ditambah agar matlamat itu tercapai. Iaitu matlamat mahu mempunyai pelajaran dan gred yang bagus.

Ibubapa dan pihak sekolah (pihak kementerian) dua kali lima sahaja. Mahu gred yang bagus...sahsiah diri bukan tujuan utama. (padahal inilah yang paling utama sebab bukan semua orang boleh masuk U, tapi semua orang kena ada sahsiah diri)

Jadi tidak hairanlah lahir manusia yang mempunyai pelajaran dan gred yang bagus tapi tidak bagus sebagai manusia...

Sebenarnya proses untuk mendapatkan pelajaran dan gred yang bagus itu lebih penting dari pelajaran dan gred yang bagus. Jika kita permudahkan segala sisitem yang ada ini akan membuatkan pelajar tidak pandai berdikari, tidak berdisiplin dan tidak pandai membuat keputusan (sebab kita dan sistem asyik tolong dengan alasan memudahkan mereka).

Saya rasa inilah jawapan yang tepat mengapa mahasiswa sekarang berbeza dengan mahasiswa dahulu dan pekerja sekarang berbeza dengan pekerja dahulu...manusia baik lahir dari sistem nilai yang baik Manusia yang boleh hadapi cabaran lahir dari sitem yang penuh cabaran...

Tapi kita tidak buat sesuatu, seperti selalu kita rasa kita pandai. He he...

Sekian...

Image result for educated but no manners quotes

No comments:

   

.

.

.