Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 23, 2016

Saya semakin cantik, tak bahagia kalau tak ada duit? dan...gelap kulit hati kehidupan kita...

Saya terharu sebab saya semakin cantik. Saya percaya melalui masa, saya bertambah-tambah cantiknya. Saya sangat puashati dan berasa istimewa. Rasa bertuah. Rasa mengada.

Tidak sia-sia saya berdoa agar saya akan bertambah cantik apabila saya berusia... he he. Saya juga harap orang yang sia-siakan saya akan jadi menyesal tak sudah apabila tahu saya bertambah cantik. He he he.

Sedangkan ada di antara kawan saya apabila semakin berusia semakin hodoh. Semakin gelap kulit hati kehidupannya. Semakin negatif dengan kehidupan dengan pelbagai slogan hidup seperti  "Kalau kita tak tipu orang, kita ditipu Man" dan slogan" Hidup ni kena ambil kesempatan Man, kalau tak orang ambil kesepantan pada diri kita". Katanya. 

Dan tambah lagi "Kita tak akan bahagia kalau kehendak kita tak dipenuhi. Kita tak akan bahagia kalau tak ada banyak duit".

Rupa bentuk kehidupan kita akan menjadi semakin hodoh bila hati kita busuk. Rupa bentuk keluarga kita akan jadi lebih hodoh walaupun kita laki bini kerja besar, rumah besar dan kereta besar. Tapi di hujung kehidupan yang hakiki kita bukan sahaja miskin tetapi hodoh. Hodoh giler.

banyak contoh kehodohan kita, kita biar hati kita pekat likat jahatnya. Melalui masa kita sepatutnya tahu kaitan antara wang dengan kebahagiannya. iaitu bukan wang yang banyak bawa kebahagian tetapi bagaimana menguruskan wanglah yang bawa kebahagian. Sifir dia senang.

Dalam FB, dalam media massa tentulah definisi cantik dirujukan kepada kecantikan fizikal. Namun maksud cantik saya tadi berlainan...kan?. Pun begitu saya percaya kedengkian, keburukan, ketidakbersihan hati juga akan terpancar kepada raut muka kita secara fizikal. Haaa... 

Muka orang yang penuh dengki dan tidak puas hati akan kelihatan buruk raut parasnya, walaupun secara fizikal semua terletak. Hidung terletak...sempurna belaka.

Abang Jan: Orang putih kata "Beautiful is only skin deep but evil straight through your soul..."



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home