Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, June 29, 2016

The Conjuring2



Saya tidak percaya akan kewujudan hantu. Mungkin sebab daripada kecil ayah saya telah beritahu hantu tidak wujud, dan apa yang sebenarnya ramai orang nampak nampak itu hanyalah wujud dalam otak dan perasaan sahaja. 

Namun cerita The Conjering2 ini mengenai syaitan, bukannya hantu.

Dalam banyak budaya kewujudan hantu sering diperkatakan dan dari beberapa segi ia seolah logik. Kata orang hantu akan hadir ketika diri kita lemah, sama ada fizikal atau rohaniah. Dan dalam filem ini ia hadir di rumah seorang ibu tunggal yang memelihara empat orang anak. Hidup mereka dalam kesempitan.

Minggu lepas saya ke panggung untuk The Conjering2. Saya memang tunggu filem ini sebab cerita pertamanya memuaskan hati saya. Saya suka filem James Wan, menakutkan dan ada unsur keluarga.
Vera FarmigaPatrick Wilson, and James Wan at The Conjuring 2 (2016)

Filem sequel ini berjaya menarik minat ramai orang dan mendapat kritikan yang membina. Saya juga rasa tidak kecewa walaupun tidak ada banyak perkara baru yang dibina dalam filem ini. Maksud saya cara melahirkan ketakutan adalah lebih kurang filem-filem lain juga.

Saya menangis sebanyak dua kali sepanjang filem ini. Satunya pada adegan  lagu Can't Help Falling In Love   nyanyian Elvis. Rasa syahdu...(pulak dah).

Berlatarbelakangkan tahun 1977

Cuma saya berpendapat lakonan ibu tunggal yang mempunyai keluarga yang dirasuk tersebut tidak memberikan impak yang besar dalam cerita ini, berbanding dengan watak ibu yang mana anaknya kerasukan dalam filem The Conjering. Mungkin lakonan dia tidak cemerlang...

Sebagai sebuah filem seram, The Conjuring2 ini menghiburkan.






No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home