Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 13, 2016

Berbuka puasa: Fasa-fasa dalam sebuah kehidupan...

Saya jadi syahdu, tetapi tidaklah menangis. Bila sya rasa syahdu saya terus kuatkan semangat dengan mengatakan nasib saya adalah lebih baik daripada ramai orang yang lebih susah...

Bila berbuka seorang diri, kita tak akan beria menunggu makanan di hadapan kita. Segalanya ala kadar. dan ala kadar inilah membawa saya ke zaman-zaman di mana saya berbuka ramai ramai. Zaman kecil berbuka bersama keluarga, zaman remaja berbuka bersama kawan-kawan di asrama dan zaman bekerja saya berbuka dengan kawan-kawan sekerja.

Dan kini walaupun bekerja, saya berbuka seorang diri. tipulah jika saya kata saya tak sedih bila berbuka seorang diri. Saya rasa sedih namun tidaklah pula ia menyusahkan saya atau mengurangkan gaji bulanan saya.

Saya sudah malas ke bazar ramadhan, santaranya sebab ramai orang dan makanan tak ditutup elok. Saya pergi beli makanan di kedai makanan. Saya oder meehun soup, kurang masim.

Saya lihat pelayan kedai itu cantik, jadi saya oder juga sotong goren. Pelik.

Bila sampai rumah saya letak gitu jea makanan di atas meja. dan saya buka tv tengok drama bodoh di TV3. Bila masuk waktu, saya ke dapur ambil piring dan makan. Kadang-kala saya makan depan TV3.

Saya tidak tahu berapa lama fasa berbuka sendiri ini akan berakhir...namun saya tetap bersyukur saya masih ada lagi nafsu makan.

Hari puasa ke enam saya masak maggi campur udang. Bila puasa saya terkenagkan maggie. Dah lama benar tak makan maggie.

Sambil makan udang saya teringat doktor saya kata, saya tidak boleh banyak makan seafood. 

Tidak sabar rasanya balik kampung untuk berbuka dengan keluarga, tak dapat saya bayangkan betapa gembiranya nanti berbuka dengan ramai-ramai ahli keluarga.

Kami bukanlah orang kaya atau orang senang, tapi kami selalu gembira bila time makan beramai-ramai...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home