Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, December 16, 2016

Kritikan menjadi motivasi...



DUNIA SUDAH TERLALU BERUBAH. Dulu kelakuan orang di sekeliling kita, kita tidak nampak, kita tidak peduli. Namun kini kita banyak nampak apa yang berlaku di sekeliling kita. Dan apa yang kita buat juga ramai orang yang nampak.

Contohnya, ketika saya berkelah dengan kawan-kawan saya, sekeping gambar saya berseluar pendek tersebut disebarkan oleh kawan saya di FBnya, he he he. Selepas itu saya tulis `Tolong jangan kecam saya'.

Kita akan menghadapi banyak kritikan sebab kehidupan sudah lebih terbuka. Contohnya ada yang bertanya `Kenapa awak nampak gemuk Man?". Selamba sahaja dia bertanya. Ya lah saya dah berusia, kuat makan dan malas bersenam (campur patah hati), so ...then what do you expect? Badan Saya macam Kevin Zahri?

Semakin kita berjaya juga, semakin kita akan banyak menerima kritikan. Termasuk jugalah dengan `semakin' kita nak berjaya...he he he.

Suami mengkritik isteri dan isteri mengkritik suami dalam jelas atau tersirat. Guru dan pelajar saling mengkritik. Mak Cik Kantin mengkritik guru besar, guru besar mengkritik Pak Cik Jaga... Pak Cik Jaga mengkritik Rosmah.

Semakin tinggi jawatan/kedudukan semakin banyak kritikan yang akan kita terima. Tengoklah dunia politik, semakin tinggi jawatan semakin banyak mereka terima kritikan. Kalau nak layan internet entah tak terlayan antara fitnah dan realiti.

Tetapi yang pentingnya kritikan itu harus kita positifkan untuk memotivasikan diri...jadikan dia, ulikan dia menjadi suatu yang menjadi.

Abang Jan: Burung nan terbang turut berkicau...berkicau keriangan...(walaupun sebenarnya burung tersebut mungkin beleter sebab tension!).

He he he....

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home