Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, December 1, 2016

KWSP: Adakah kita berkongsi ketakutan yang sama?



Add caption


Ketakutan yang saya maksudkan ini bukanlah ketakutan kerajaan kononnya ambik duit KWSP kita untuk berjoli. Tetapi apa yang saya maksudkan adalah kebimbangan duit KWSP kita itu sebenarnya sudah tidak cukup untuk menampung hidup kita pada masa hadapan.

Sebagai orang `biasa', saya sering juga berasa bimbang tentang kedudukan kewangan saya pada masa tua nanti...(he he he macamlah sekarang ni saya masih muda). 

Dengan kadar inflasi yang semakin meningkat (seiring dengan pembangunan ekonomi yang memerlukan saya bayar `kos'nyam kerana sumber semakin berkurangan dan terhad), saya bimbang kehidupan saya pada masa tua akan melarat atau masih bekerja `keras' untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Secara purata kita ada selama 20 tahun lagi `tahun' yang kita jalani sebelum kita lupus. Maknanya tahun-tahun yang kita kena harung. Memanglah ajal maut di tangan tuhan...tapi tuhan tak nak kita jadi cerdik. Tuhan bagi akal untuk kita merangcang.

Patutlah sangat kita mula `slow' berbelanja dan `rancak' menyimpan. tapi tulah saya masih pada tahap mahu membeli walaupun di kedai RM2. He he he.

Sebab tu kot kita disarankan agama untuk berdoa semoga dimurahkan rezeki...




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home