Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, February 18, 2013

Dividen KWSP 6.15 % (2012), mangkuk Corelle dan bas ekspress

KEPERCAYAAN saya, skim persaraan berpencen adalah makanisma terbaik bagi manusia yang tidak berdisiplin dalam menguruskan wang. Manusia yang tidak berdisiplin itu contohnya, sayalah, he he he. Tetapi contoh, manusia itu mungkin juga pembaca blog ini...haaa. Jangan marah.

Namun saya dalam katogori bersara tak berpencen, hanya ada KWSP. Bahaya kan? Bahayakah?

Orang yang berpencen sangat beruntung kerana sentiasa memperolehi sumber pendapatan hingga pada umur mendekati nafas terakhir (kematian). Dan apabila berlaku kematian si suami atau si isteri boleh mewarisi `kepencenan' tersebut.

Yang lebih penting, setidak-tidaknya ada pendapatan yang tetap pada setiap bulan hujung bulan pabila bersara. Walaupun harga barang pasti akan terus mendaki (kerana inflasi), setidaknya ada habuan di setiap bulan, yang menjadi bantuan perbelanjaan. 

Kepada pesara `berKWSP', sudah tentu pada umur persaraan, dengan tiada ilmu dan disiplin, wang tersebut boleh habis sekelip mata. Dilapurkan tidak sampai 3 tahun lebih 80% pencarum `berjaya' menghabiskan keseluruhan wang KWSP mereka. Dan mulai hidup dalam kemiskinan. Selamat datang ke Malaysia.

"Orang yang tidak pernah ada banyak wang memang `payah' nak `pandai' urus wang bila tiba-tiba dapat `sedebuk' gitu..." Kata kawan saya yang duit gajinya dikawalselia oleh isterinya (termasuk duit beli rokok).

Dengan persekitaran pelaburan yang semakin kompleks dan betapa berkuasanya faktor ekonomi luar mempengaruhi ekonomi dalam sesebuah negara (faktor globalisasi), saya sudah menduga seperti biasa dividen yang diberikan adalah kecil (namun lebih besar sedikit berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya). Namun begitu saya memang berharap agar dividen tersebut dapat mendaki lebih tinggi bagi menolong jumlah pelaburan golongan pesara berKWSP kelak.

Anuar Rahman  

Sebenarnya kedatangan sahabat saya Anuar juga telah membuka mata saya untuk melabur dalam unit amanah. Beliau telah menguruskan proses mengeluarkan wang daripada KWSP saya untuk tujuan pelaburan. Sebelum ini saya hanya mendengar kawan-kawan saya lakukan...

Ramai orang berpendapat, wang tidak boleh bawa kebahagiaan. Ramai juga menyatakan kebahagian pula berbeza pada tiap individu. Namun mati hidup balik dan jadi hantu pun saya percaya adalah lebih baik makan maggie dalam magkuk  Corell di meja kayu jati daripada makan maggie dalam mangkuk murah dan meja ala rancangan BersamamuTV3.

Dan lebih baik mati seorang diri di dalam istana daripada mati seorang diri dalam pondok buruk.

Jan: Sebenarnya kita sentiasa ada diberi pilihan...cuma kita sahaja tidak pandai memilih.

3 comments:

Adie Achim said...

"lebih baik makan maggie dalam magkuk Corell di meja kayu jati daripada makan maggie dalam mangkuk murah dan meja ala rancangan BersamamuTV3"

p.s: saya mengulang bacaan smpi 3 kali utk mndptkn intipati dan sy tergelak kuat slps memahaminya.

Jankaulu said...

he he he, Adie saya pakai hentam tulis apa yang terlintas jea...

Nong Andy said...

hahaha... Adie, saya pon paham juga :)

selalu kami kat opis cakap (masa bergosip dgn kawan opis)

siapa kata duit bukan segalanya hehe..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home