Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, February 5, 2013

Buku untuk dijual: Wujud (Suhaimi Haji Muhammad) (SOLD)

Muka depan

Tajuk buku: Wujud
Katogeri: Kumpulan puisi
Oleh: Suhaimi Haji Muhammad
Terbitan: Tempo Publishing (Kumpulan Syarikat Penerbitan Delta)
Cetakan: Pertama  (1997)
Bil m/s: 293. (tebal jugak gayanya)
Usia buku: 16 tahun. (2013)
Harga jualan: RM35.
Sebarang pertanyaan: jankaulu@yahoo.com.my

Buku ini mengandungi lebih 200 buah puisi yang berunsur ketuhanan dan agama. Saya memang suka membaca puisi ketuhanan dan agama. Walaupun kadang-kadang tidak memahami maksud tersirat saya cuba juga. Saya tak naklah `makan' makanan yang picisan, kena laj uga beri makanan berzat pada minda.

Suhaimi ini adalah digelar penyair sufi dan mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa. Beliau juga salah seorang pemenang S.E A Write Award 1995.



Suhaimi haji Muhammad

Wujud, merupakan kumpulan puisi Suhaimi yang ditulis dalam jangka 15 tahun, dari 1980 hingga 1995. Suhaimi secara peribadi menganggap Wujud sebagai sebuah karyanya yang paling penting, yang mengarap hubungan manusia dengan manusia, hubungan manusia dengan tuhannya, dan berbicara tentang hidup-mati dann cinta, dan tentang hidup yang penuh ketenangan dan kedamaian.

Saya petik satu puisi...bertajuk:

Hanya Allah

tiada yang lain
tiada yang kulihat kulihat Allah
tiada yang kudengar kudengar bisikan Allah
tiada yang kupakai kupakai pakaian Allah
tiada yang kucium kucium mawar Allah
tiada yang kuterjemah kuterjemah diri Allah
tiada yang lain kecuali allah
di sini tiada yang berjalan melainkan Allah berjalan
di sini tiada yang bekerja selain Allah bekerja
tiada yang terbang melainkan Allah terbang
di sini tiada yang melihat melainkan allah melihat
tiada yang lain di sini
pabila kulihat laut kulihat Allah
pabila kulihat gunung kulihat Allah
sejauh mana kau melihar?
kau kalau menyaksi seperti aku menyaksi
kau kalau menterjemah seperti aku menterjemah
kau pun pasti takkan ragu pada-Nya
kau pun sampai sesaf aku
kau sama setingkat aku
kalian mandi tak henti-henti sepertiku
kau pun tenggelam dan lemas
sepertiku

daripada m/s:246.

belakang

Buku ini tebal dan banyak puisi syahdu, bolehlah kita membaca sambil tergolek atas katil dan merenungi dinding bilik. Dan bertanya diri dari mana dan hendak ke manakah kita ini? Dan dalam perjalanan yang suci ini adakah kita membuat sesiapa yang parah terluka? Haa...

Jan:... maafkan aku yang tersesat ini, penuh noda menari dalam nanah duka... Ampunilah belaka...

3 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum tuan.saya mahu membeli buku ini.saya sudah hantar emel dua kali ke akaun tuan.
Terima kasij atas perhatian tuan.Salam hormat.Ahmad

fadzil yusof said...

salam, adakah buku ini telah dijual. jika belum saya nak beli. mohd fadzil.

Jankaulu said...

salam, buku ini telah dijual, maaf atas kesulitan.

jika ada lagi saya akan beritahu...sekian.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home