"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, October 29, 2010

Secebis Impian: Tema dan persoalan

Apakah itu tema? Apa beza pulak dengan persoalan?
Kefahaman saya tentang tema adalah fokus cerita secara dasar. Maksudnya cerita itu mungkin mempunyai tema percintaan, peperangan atau tema persahabatan. Manakala persoalan pula lebih kepada cangkupan yang lebih detail. Contohnya dalam tema persahabatan mungkin ada persoalan mengenai `kesetiaan', `kejujuran' `pengorbanan` dan `khianat'.
Maknanya tema satu sahaja, persoalan adalah pelbagai...ada banyak.
Bagi saya tema novel ini adalah mengenai perjuangan. Perjuangan yang saya maksudkan bukannya yang angkat senjata menentang musuh tetapi perjuangan untuk kelangsungan hidup. Watak utamanya iaitu Johan berjuang untuk mendapatkan kehendak hati dan juga berjuang untuk kehendak masyarakat yang terhimpit.
Kepada saya (kepada orang lain tak tahulah) kekuatan cerita ini ialah kerana kelainan tema yang diutarakan, biasanya kalau novel banyak yang tentang cinta yang tak sampai, kena kencing atau anaiya... itulah yang menjadikan novel ini lain.
Banyak persoalan di dalam novel ini. Bila kita baca novel kita tak boleh pisahkan novel tersebut dari dunia nyata dan dunia fikiran kita yang kita lalui. kalau ada orang yang kata kita ni jenis `jiwa' atau `lara' sebab baca novel, boleh kita tampar dia secara lembut 2 kali!. Maksud saya kita boleh relatekannya (novel tersebut) dengan pengalaman kita atau apa yang berlaku di sekeliling kita. Kat negara barat, ada ditubuhkan kelab novel lagi, iaitu semua ahli baca sesuatu novel dan selepas tu berjumpa dan mengupas novel tersebut secara santai... Kita kalau berjumpa mesti nak mengumpat....he he he.
Saya ambil satu contoh persoalan mengenai semangat kita yang hilang apabila kita menerjah ke dunia nyata. kalau kat universiti dulu bukan maik, bila dah lepas universiti kita jadi lain. Saya terasa tertampar dan turut tersenyum apabila membaca kata-kata Syafik (temanserumah Johan) kepada Johan (muka surat 134):

" Kau terlalu berpegang pada idealisme kau, Johan. Ramai orang macam kau, aktif cuma semasa di kampus, tapi bila dah dapat kerja bagus penghidupan bertambah baik, semua yang diperjuangkan masa di kampus berkubur begitu aja. Apa lagi jika sing malam sibuk dengan komitmen lain. Masa tu kau tak kan ada masa nak fikirkan tentang masyarakat, tentang orang susah. Anak isteri, tugas mengisi perut, mengejar pangkat, harta dan segala kemewahan menjadi agenda utama".

Terkenang pula kepada seorang kawan saya yang memang aktif semasa di universiti, siang malam berpesatuan dan berpidatu berbahas sana-sini. last-last selalu tiru jawapan tutorial saya. Saya ingat lagi saya disindir oleh beliau kerana katanya saya ni jenis asyik baca buku dan nak makan sahaja.
Pada masa tersebut tanpa segan silu dia berkempen di kantin di fakulti. Orang lain sedang makan. Saya tak tolong dia, saya makan jea sambil melihat dia berpidato. Tapi kini saya tahu lepas kahwin dia kena queeng kontrol, he he he. Kata-kata isterinya pun dia tak dapat patahkan. Tuhan lebih mengetahui...
"Buat apa berkawan dengan Sukiman, dia tu tak kawin. Awak tu ada anak isteri". Begitulah kata-kata bininya apabila saya mempelawa beliau ke Pesta Buku Antarabangsa di Kuala Lumpur. Saya tahu hal tersebut sebab dia sendiri yang memberitahunya, he he he. Tak sangka saya semasa di UM dulu dia begitu berkarismatik tetapi sekarang nak ke pesta buku pun kena mintak izin, he he he.
Kita kembali kepada novel secebis impian. Saya ni kalau dah mula bercerita selalu terbabas... Kita kembali kepada Johan. Beliau duduk rumah setinggan semasa belajar di Universiti Malaya (sama dengan saya yang pernah juga pernah duduk setinggan semasa belajar di Universiti Malaya, kena buang asrama sebab tak aktif). Di sinilah Johan terlibat dengan perjuangan orang setinggan. Kita akan diheret kepada persoalan pembangunan dan apa yang kita kena `bayar' apabila mahukannya.
Dalam kehidupan kita ni memang kita kena berjuang dan rela susah. Adaptasikan diri dengan kesusahan. Semasa belajar Johan hanya memiliki motor sahaja sedangkan kawan-kawannya ada yang berkereta kerana terdiri daripada anak orang kaya. Jika kita anak orang miskin tetapi berkeinginan nak hidup senang macam anak orang kaya. Itu salah, tak sedar diri namanya. Adik-adik di kampung beriok banyak bersusun paku. Tulah yang menyebabkan akhirnya kita jual diri tanpa kita sedari... kita jadi hina.
Jan: persoalan demi persoalan menerjah mindaku...namun? Namun ku tetap makan nasik dengan banyaknya. he he he.

2 comments:

Vivacious O'light said...

salah ke suami bgtau isteri kalau nak ke mana-mana?

sukiman said...

tak salah, molek beritahu supaya senang cari kalu jadi apa-apa, tapi kalau minta izin nak keluar rumah itu hak suami ke atas isteri, kerana dia menanggung isteri dari segi `fitnah' dan `aib'.

kalau suami keluar, `fitnah' dan `aib' suaminya isteri tak tanggung...

.