"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, March 10, 2010

Kasih sayang dalam sekeping not RM50...

Saya tak reti nak bercerita pasal duit. Saya tak banyak duit tapi saya rasa hidup saya ok. Pernah saya ada duit RM50 sahaja dalam poket, dalam bank tak ada langsung. Tapi saya gembira sakan je... Kini duit dalam bank ada la sikit...tapi saya tak gembira...
Pernah dulu masa di Kuantan saya ada duit RM50 sahaja untuk menunggu sampai dapat gaji iaitu seminggu lagi. Saya ada `terbeli' tuppeware...(he he he). Salah saya.
Malamnya saya berfikir sebelum tidur esok saya nak pinjam duit Azniza RM100. Saya tak boleh pinjam duit kawan yang dah bekeluarga (nanti mereka tak percaya). Orang bujang mesti banyak duit tak ada komitmeng, begitulah steriotaipnya.
Pagi itu saya terima sms dari seseorang, seperti biasa saya tanya la duit ada berapa lagi? Saya buat macam ayah saya tanya saya masa saya belajar di U dulu. Ayah saya selalu beritahu jangan duit tinggal RM50 baru nak beritahu ayah. Saya takut dia lapar...tentu payah nak study kalau perut lapar, saya rasa bertanggungjawab sebab dia anak yatim. Dia beritahu duit dia tinggal sikit je lagi...
Datang ke kolej esoknya, saya buat muka tak malu pinjam duit Azniza, saya kata nak pinjam RM100, tapi dia kata masa tu dia dapat beri RM50 je, saya pun terimalah. Alhamdulilah. Saya kata saya tak ada duit nak belanja. Saya tipu Azniza.
Dan masa tu tak ada orang nak ke bandar. Saya perlu bank in kan duit tu secepat mungkin. Azniza ada kelas, Kamal Azie pun ada kelas. Adnan pulak balik umah dia, sakit perut katanya. Hati saya berdebar-debar. Saya seorang diri tercacang tepi bangunan. Kemudiannya saya naik ke atas bangunan semula, nasib baik Sani tak ada kelas dan sudi antar saya ke bandar...
Sampai bandar saya bank inlah duit not RM50 tu, tak apalah minggu ni saya akan puasa isnin dan khamis. No hal. Kalau lapar pun lapar sebab puasa bukan lapar sebab tak ada duit...
Secara tak langsung saya bank in jugak kasih sayang saya dan keperihatainan saya bersama duit not RM50 tu.
Apabila saya dituduh saya ni jenis manusia pentingkan diri... Saya terpana, hanya allah saja yang tahu... hanya allah.
Jan: Saya tak malu, memang airmata saya menitis ketika menulis posting ni...

4 comments:

Eja said...

kenangang lalu terimbau kembali...sbb tu airmata menitis..

uh! tipah tertipu rupanya!!! hehehe

LilYLiZ@ said...

memang seksa takde duit bila kita sangat memerlukannya. Jadikn pengajaran...takyah la beli tupperware tu wak...harga kemain mahal...tapi kualiti dah semakin kureng gitu...plastik dah nipis tak mcm dulu2.

sukiman said...

ya betul saya setuju sbb saya perasan kualitinya merosot...

tapi tentulah masih lebih baik drp bekas plastik lain...

Eja said...

mr jan dgn tupperware mmg sukar nk dipisahkan sbgmana mr jan dgn SK11.. masih duk sebek dlm laci ker..

.