"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, March 18, 2010

Dah setahun rupanya...


Saya dah kena bayar insurans kereta buat pertama kali dalam hidup, jumlahnya RM1,040. Dan saya bayar RM100 untuk roadtaxnya juga. Semuanya RM1,140 saya bayar tunai. Ada pihak yang uruskannya sebagai ejen di Muadzam. Apalah yang saya tahu pasal kereta...
Masa rupanya berlalu begitu pantas... Sebenarnya kawan saya yang tertengok ianya dah nak `mati' dan beritahu saya ada masa hanya 2 hari lagi untuk berkereta. Saya terkejut dan gelabah gila sebab tidak ada sapa-sapa (maksud saya pihak bank ke atau bank negara) hubungi saya untuk makluman.
Saya sendiri benar-benar terlupa yang dulu kawan saya kata setiap tahun kena bayar, dan jumlahnya semakin menurun. Saya bukan manusia kereta, maka sesuatu mengenai kereta saya tak cepat tahu dan faham.
Semasa urusan juga mak cik yang terlebih ramah tu beritahu sekarang nilai kereta saya dah jadi RM40K. Saya beritahulah amboi dah bertambah murah, tapi saya rasa kereta saya masih baru lagi, saya pun gunakannya hanya pergi ke tempat kerja, dan saya tak lari laju, tak langar lubang...tak kan murah... stearing kereta sinar lagi. Mak cik tu tak kata apa-apa. Dia senyum semacam je.
Saya rasa kereta ni payah sangat nak faham sebab banyak perkara yang saya tak faham dan ingat. Contohnya demi allah (guna unsur agama, setelah sekian lama tak guna. saya mungkin akan menggunakannya dengan lebih kerap nanti, insyallah.) saya masih tak tahu hendak buat macam mana supaya buih sabun itu muncul di waiper depan, kalu muncul tentul bersih cermin depan. Cuma pernah masa hujan, saya kelam kabut tersentuh apanya entah maka muncul buih sabun tapi untuk waiper belakang kereta. Huh!
Nak tanya kawan nampak macam mengada, tapi tuhan jelah tahu...
Jan: Akan kucekal di hati jalani hidup ini...

6 comments:

unclejoe said...

tol suki.... kena bayar.. tak pe .. suki baru lagi ade kete tuh.. nanti lama-lama tahu la. pasal roadtax tu ramai yang selalu lupa...terlupa dan buat-buat lupa...so set kan dalam Hp .. reminder...senang la nak ingat ... tak pun ade gak cara dah tahu nanti biler lagi nak renew or fo the nex renew... main la KUTU hehhehe mintak bulan yang roadtax mati tu turn kita...hihihih macam biasa buat je kan....

unclejoe said...

PEGAWAI TADBIR... ye ke? mcm ku pernah lihat la garage kereta tu... kat mana ye?

sukiman said...

seribu tu banyak ya...tapi katanya tahun depan akan kurang dan kurang...memang kena simpan duit utk kereta. nanti tayar botak tak kan nak pakai rambut palsu.

darage tu kat majlis daerah rompin tu, hehehe. menyamar sekejap.

Eja said...

ujoe: cemana mr jan nk ingat ms perlu renew roadtax melalui cara main kutu, klau tiap kali main kutu dia nk dpt yg pertama...pasni dia kena tukar corak turn kutu dia dulu la nmpknya...

unclejoe said...

a'a lah...huhuhu boleh jer.. dia kena jadi bapak kutu...huhuhuh

sukiman said...

he he he...tahun depan saya nak yg bulan 2, tak kira la giliran ke 11 ke, hu hu

.