Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 26, 2016

Tapi mimpi pulang bila pagi tiba...

Semalam saya bermimpi membawa mak dan ayah melawat rumah saya yang baru dibeli. Rumah ini dalam proses renobek. Rumah ini besar tetapi tidak sebesar mana jika dibandingkan dengan rumah jiran sebelah. 

Saya maklumkan kepada ayah rumah ini berharga RM8 juta,  yang jiran sebelah lebih mahal, RM15 juta.

Saya diam sahaja apabila ayah bertanya "Kenapa Abang beli rumah besar?".

Bersama saya, ada juga bekas kekasih saya. Namun sepanjang lawatan tersebut beliau diam sahaja mengikuti belakang emak dan ayah saya...

Rumah ini dalam renovation (renobek), jadi bersepah sana sini. Ayah saya bertanya lagi kenapa saya beli rumah bertingkat sedangkan saya takut pada ketinggian. Saya terus jawab, "Kawasan perumahan ini untuk orang kaya, dan popular".

Ruang tamunya sangat luas dan saya arahkan kontraktor supaya renobekan berkongsep moden klassik. 

Dapurnya? ya allah luas moden dan berkaca-kaca dindingnya. Kalau saya pandai melukis tentu saya lukis betapa cantiknya rumah saya ini. Saya tidak pernah lihat dapur secantik ini... Dari dapur saya boleh pandang ke sungai, dinding kaca, di selangseli dengan bata yang tidak disimen.

Dalam mimpi itu sempat lagi saya fikir saya perlukan duit ratusan ribu untuk membeli perabut-perabut... saya tersenyum sebab duit tidak pernah menjadi masalah dalam hidup saya.

Di belakang rumah saya ada sungai kecil, ada demarga kecil. Namun saya beritahu kepada kontraktor laman belakang rumah saya ni tak secantik rumah jiran sebelah. Terus kontraktor yang bijak itu jawab keistimewaan rumah saya ialah di laman belakang sudah ada pokok-pokok yang besar dan dah matang. Pokok-pokok itu sudah sedia ada sebelum rumah saya dibina. Terus dia tunjukan saya sepohon pokok yang merimbun. Ya allah cantiknya.

Saya cuba juga naik ke tingkat 2 dan tingkat 3 tapi saya sesat. Saya jumpa banyak bilik yang luas, ruang tamu yang luas dan ada tangga sana sini...

Ya allah gembiranya saya...

Ya allah jangan bangkitkan saya dari mimpi indah ini...saya sempat berdoa...

Tapi mimpi pulang bila pagi tiba...


Image result for happy dreams quotes

2 comments:

T. Sasikala said...

Wahhh....mimpi sir sangat indah...
Suatu hari nanti mimpi sir pasti akan tercapai...

Jankaulu said...

Terima kasih...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home