Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, September 18, 2016

Train to Busan (2016): Bukan kisah pemuda mencari apam


Buat pertamakalinya saya ke |Segamat untuk menonton wayang. 

Nasib baik saya sempat juga nonton filem ni walaupun terlalu sibuk. Filem ini penting kerana dikatakan antara filem zombi terbaik terbitan benua Asia...

Image result for train to busan
Hero...

Ramai orang silap apabila membicarakan cerita zombie, maksud saya ramai yang fokus kepada zombie tetapi yang sebenarnya titik fokus adalah kepada bagaimana manusia menghadapi perubahan apabila berlaku malapetaka. Dan malapetakalah alat yang paling tepat untuk mengukur nilai kemanusiaan.

Image result for train to busan


Maksud saya dengan ada zombielah kita tahu siapakah di antara kita ini pentingkan diri sendiri...dan banyak lagi pengajaran dan ukuran bagi mereka yang nak berfikir. 


Hari ini dalam sejarah, tengok wayang di Segamat.

Tidak rugi menontan filem ini sebab ia bukanlah cerita biasa yang kita boleh agak penamatnya. Tak rugi membayar dan memberi masa. Saya terhibur sangat.

Image result for train to busan
Budak ni pandai berlakon...

Dan dalam beberapa babak, saya rasa nak menangis. Tetapi saya tahan.

Ada babak-babak tu saya terkejut...



Cerita ni pasal segerombolan penumpang yang naik keretapi untuk ke Busan.Dan kejadian zombi menzombi berlaku dalam gerabak-gerabak keretaapi.

Tak rugi tengok cerita ni sebab banyak elemen positif yang diterapkan... ada elemeng kekeluargaan. maklumlah cerita Asia. 

Bila selesai tengok cerita ni terus saya terfikir bila la Malaysia nak buat cerita yang bagus... Dari kecil sampai besar filem Malaysia dok lagu tu jea... kisah pemuda kejar apam, kisah pemudi kejar kayu keramat...

Emm...



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home