Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 29, 2014

The Swimmers (2014): Review


 
Semoga setiap manusia curang akan dihukum di atas dunia ini terus, biar mereka rasa! Huh!!!.
 
Hujung minggu lalu saya tengok wayang cerita seram The Swimmers. Selamba saya tanya budak penjual tiket kat kaunter cerita mana yang sedap. Dia beritahu cerita Swimmers. Saya tanya sebab saya tidak pernah dengar tentang filem ini.
 
Cerita seram ini berkisarkan cerita cinta tiga segi yang akhirnya membawa malapetaka kepada ke tiga-tiga segi tersebut (tiga orang). Seperti biasa pada beberapa adegan cerita saya tutup mata kerana seram sangat.
 
Cerita seram ini cerita serius, bukan macam cerita seram kita yang kebanyakannya jenaka. Emmm...
 
Cerita berkisarkan tiga remaja yang bernama Tan, Ice dan Perth. Jangan terkejut, kebanyakan adengan, mereka berpakaian renang di kolam renang ( tak kan di pasaraya atau sawah padi pulak). Cerita ini diklasifikasikan 18X.
 
Perth, Ice dan Tan
 
Tan adalah pemuda renang yang tersohor dan glamer di sekolahnya. Tan ni ada kekasih bernama Ice yang cantik jelita yang bukannya perenang. Tetapi Ice ini akhirnya curang di belakang Tan sebab asyik digoda oleh Perth (kawan Tan sendiri) yang juga perenang popular di sekolah tersebut. Cerita mula menyeramkan apabila Ice terjun ke dalam kolam yang kering dan mati. Disyaki bunuh diri...
 
Sebenarnya saya sudah syak mesti Ice bunuh diri kerana hamil anak Perth. Rupanya memang Ice hamil tetapi ceritanya lebih kompleks. Perth ni memang handsume dan tidor dengan perempuan adalah makanannya. Tidak hairanlah Ice meninggalkan Tan yang asyik berlatih renang jea 24 jam. Hati perempuan macam daun kayu...
 
 
Perth tak senang duduk sejak hari tu...
 
 
Seram sejuk dan `panas' saya melihat filem ini. Bila Ice hamil, kelam kabut jadinya...Perth beli ubat untuk keluarkan janin. Saya rasa ngeri sangat bila Perth letak janin yang masih bernyawa dalam kain dan perenyetkannya (atau ramaskan/tindihkan/hempap?) hingga mati... Eeee...
 
Tetapi pelik, sepanjang cerita saya kesian kepada Perth yang mendapat tekanan dan hukuman. Dan saya tak kesiankan langsung kepada Tan (sedangkan saya senasib dengan Tan...).
 
Akhirnya Perth belah perut dia sendiri untuk keluarkan janin yang makin membesar. Rupanya Ice telah bersumpah kepada Perth untuk merasai bagaimana rasanya mengandung dan terpaksa sembunyikan kandungan tersebut. Kesian Perth sampai pakai bekung...kawan-kawan ejek perut dia bulat. He he he.
 
Moral dan pengajaran cerita dari filem ini. Pada saya la...
 
1. Perempuan janganlah murah sangat.
 
2. Berlatihlah renang waktu siang kerana bila malam seram semacam jea.
 
3. Jangan bunuh diri di pintu, sukar orang nak lalu lalang.
 
4. Dalam bercinta kena curiga, kawan baik sendiri pun kita kena berwaspada.
 
5. Bila kita buat salah tentulah kita rasa berdosa.
 
6. Jangan guna password computer kita nama atau tarikh lahir kekasih kita.
 
 
Sekian...

3 comments:

Angah said...

Perth juga mewakili lelaki yang 'murah'

azr said...

Asslm...en jan...mntk 1 post pasal ekon...lama dh tk de post akademik...ulas skit pasal pelaburan emas....bole tak?

Adie Achim said...

Telah selesai membaca semua entri secara marathon.

Tahniah kerana masih menulis. Best!

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home