"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, January 18, 2010

Antara kucing dan ayah kita...

'' Saya memang tak percaya sepuluh orang anak akan dapat memelihara seorang ayahnya dengan sempurna. Saya ulangi SEORANG ayahnya (bukannya dua tiga orang). Saya ulangi SEMPURNA (bukan ala kadar je...). Dan saya juga lagilah tak percaya (mati hidup balik) seorang ayah tua berpuashati dengan layanang yang diterima sempurna daripada anaknya...''
Tetapi itu soal lain, soal yang tak ada kena mengena dan kaitannya dengan apa yang saya akan tulis ini...
Perihal anak buang mak bapak ni sebenarnya dah jadi kebiasaan dalam masyarakat Melayu, daripada pengalaman saya ia berlaku di mana-mana. Banyak orang bercerita mengenainya. tetapi seorang ayah atau ibu biasanya tak menceritakan kepada orang lain... '' Per`anjing' di mata orang pe`raja' di mata kita '' itulah pepatah lama selalu disebut-sebut lidah... yang maknanya secara ringkas kita nampak anak kita yang baik je di mata kita wahal orang ramai nampak anak kita sangat teruk peaer perangainya, lebih teruk daripada samseng Kampung Dusun...
Kes buang mak bapak juga sukar nak diperbesarkan kerana definisi `buang' tu juga pelbagai maksudnya. Terlalu subjaktif dan bukannya objektif.... Bagi saya jika kita tak pedulikan ayah kita ianya dah dapat dikira sebagai `buang' dah. Kita tak kontek mereka, balik kampung pun jarang-jarang (eh terasa pulak atas batang hidung saya sendiri... harap-harap pembaca tak terasa hati ya, he he he buat tak tahu je... he he huh!). Maklumlah kita sibuk dengan keluarga sendiri. Buang pada pendapat saya bukan saja setakat merujuk kepada cara kita buang kucing di tepi jalan atau pasar (yang kita baca di akhbar beberapa hari dan minggu yang lalu...)
Cuba bayangkan jika kita dibuang sebek dan sebab apa kita dibuang sebek? Tak sahlah bincangkan bla-bla-bla sepatutnya anak yang jaga bapaknya, itu semua orang tahu (cuma payah nak dilaksanakan kan?)
Kita kena buang kalau kita sediakan ruang untuk dibuang. Maksud saya kita juga bersalah sebab mengadakan ciri-ciri `buang' pada kita. Ruang-ruang untuk dibuang? Tak pernah dengar pun?
Kawan saya beritahu kita kena buang mungkin sebagai balasan sebab masa kita muda kita tak tunai tanggungjawab dan didik anak-anak kita dengan elok. Kita abai anugrah tuhang bagi, kita asyik huha - huha je, dan enjoy sakang sambil abaikan tanggungjawab. Kalau kita kena buang itu kira salah kita la... Dan kata kawan saya lagi si pembuang ayah nanti akan kena buang juga oleh anaknya suatu hari nanti...
Dan tambahnya lagi jika kita kena buang macam kucing sedangkan kita jaga anak kita dengan elok itu adalah dugaan tuhan...
Segalanya mungkin... Namun kita kena juga lihat situasi lain di mana faktor penyumbang terhadap kes buang ini. Dalam satu kes isterinya tidak selesa dengan ayahnya. Maknanya isteri kita tak suka ayah kita. Haru kan... Sebab apa pulak isteri kita tak suka ayah kita? (itu soal lain pulak, boleh buat satu posting berasingan....). Tapi kita tak bolehlah buang ayah kita kerana semata-mata kerana isteri kita tak suka kan? Ke boleh buang gitu je?
Rasanya semiskin mana ayah kita dan juga kita, kita bertanggungjawab ke atasnya. Opps...! saya tak nak bincang pasal tanggungjawab, budak darjah 3C pun tahu anak kena jaga ayah bila ayah tua. Tu semua orang tahu, itik serati dan ayam belanda je tak tahu...
Kalaulah kita ada banyak harta, cash yang banyak, banyak rumah dan kereta. Mungkinkah kita dibuang anak menantu? He he he...takut saya nak jawab sebab jawapan itu melambangkan nilai kemanusiaan manusia yang semakin rendah...
He he he. Sadis sungguh kehidupan ya... kesian masyarakat kita
Jan: Aku dibuang secara halus, dihina secara halus dan dikhianati secara halus... tetapi aku percaya ahad ada isninnya, rabu ada khamisnya...ohh
...Oh jangan putarkan lagu itu di depanku! Lagu itu mengingatkan kisah ketika kami bersama...(pulak dah...)

No comments:

.