"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, July 24, 2017

Kawan saya semakin sedikit...

Benar kata ayah, semakin kita dewasa semakin kecil jumlah kawan-kawan kita. Semasa ayah saya luahkan kata-kata tersebut, saya tidak ambil pusing sebab itu perkara biasa bagi saya (pendapat saya pada masa itu). Saya kini sedikit menyesal kerana sepatutnya saya tanya `Mengapa jadi begitu?

Saya perhatikan pada hari raya sudah tidak ramai kawan-kawan ayah yang bertandang. Begitu juga dengan mak saya, tidak ramai kenalannya datang. Pada masa saya kecil, ramai sungguh kenalan ayah datang beraya, macam rumah Yang Berhormat. Saya dapat duit beratus ringgit...duit raya. He he he.

Sekarang `kehilangan' kawan terjadi pada saya. Mungkin atas sebab-sebab tertentu yang saya sendiri kurang faham, saya dapati saya sudah hilang ghairah untuk berkawan. Manusia tidak lagi menjadi minat saya yang utama dalam mewarnai dan melatari hidup saya. saya hanya berbudi bicara dengan mereka.

Dulu saya beria-ia mahu berkawan dan cari kawan baru. Meluaskan pandangan kononnya. Masa muda memang begitu, kita lontarkan diri ke mana-mana, di mana mana...sehinggakan ke tempat yang salah. He he he. Saya ada banyak masa.

Namun sekarang saya dapati masa sangat berharga, saya mahu habiskan dengan orang yang betul-betul hargai saya. Saya akui banyak juga masa yang saya habiskan pada orang yang tidak berguna/tidak menarik sangat pada saya. Bunyinya kejam tetapi ituulah kehidupan. Tidak bermakna kita sombong, kita hormati mereka...cuma kita tidak boleh habiskan masa untuk semua orang.

Masa sudah menjadi terlalu berharga...atau saya yang sudah jadi berbeza?

Image result for weird friends

No comments:

.