Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 13, 2016

Bodoh berganda kuasa tujuh...

Salam sejahtera dan selamat pagi kepada pembaca blog Abang Jan. Semoga hari ini pembaca dan sekeluarga berada dalam keadaan sejahtera semuanya. Hari ini Abang Jan mahu memperkatakan sikap masyarakat kita yang selalu sibuk mahu menilai orang lain berdasarkan ukuran hidup mereka.

Kadang-kadang hidup dalam masyarakat Melayu Malaysia sangat merimaskan. Daripada pengalaman saya, majoriti mereka suka memberi kehakiman/penilaian dalam banyak perkara pada kehidupan/perbuatan orang-orang di sekeliling mereka. Ada sahaja yang tidak kena pada `normal' kehidupun mereka. Ada saja mereka mahu labelkan.

Mereka menolak sesuatu yang berbeza berbanding mereka. Sehinggakan seolah-olah mereka mahu kita menjadi mereka. Kalau tidak, kita tidak `normal'. Atau tidak bagus.

Pendek kata mereka sahaja yang betul.

Image result for people judging others quotes


Saya semakin sedar akan isu ini apabila hidup atau pilihan saya semakin tidak sama dengan pilihan hidup orang-orang di sekeliling saya. Tidak sama dalam banyak segi. 

Kadang-kadang saya berpendapat seakan ada satu `kesalahan' besar dalam cara pemikiran masyarakat Melayu kita, yang menghalang kita daripada kemajuan diri. Mereka tidak berfikir panjang atau terlalu banyak falasi. 

Penyakit utama kita ialah dalam tidak sedar kita mahu orang lain jadi seperti kita (maksud saya individu bodoh tersebut tidak sedar yang sebenarnya tindak tanduk mereka seolah mahu orang lain menjadi seperti mereka). Bodoh berganda. Memaksa orang.

Kebodohan rupanya tidak dapat dihapuskan walaupun berpelajaran tinggi dan berPHD bagai. Percayalah. Tidak sesekali. Dan ini makin menakutkan saya...

Abang Jan: Stop labeling people just because they're not like you...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home