Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 26, 2016

Kisah baiki gigi dan baiki hidup..




Semalam semasa saya sibuk mengemas album-album gambar, saya terpandang sekeping gambar lama semasa saya belajar di tahun dua di Universiti Malaya (1992).

Pada masa tersebut saya aturkan gigi saya. saya baiki barisannya. Saya baiki gigi saya dua kali, semasa di sekolah menengah sekali dan buat semula semasa di universiti sebab gigi saya terkeluar semula.. Tetapi saya bukan nak bercerita mengapa saya baiki gigi (pakai pendakap gigi) saya yang jongang tersebut...

Cuma saya nak cerita apabila terpandang gambar tersebut saya terus terfikir:

"Alangkah senangnya kalau kita dapat baiki hidup kita macam kita baiki gigi kita..."

Dengan umur 46 tahun, saya telah melalui zaman remaja yang seronok. Alhamdulillah. Amat seronok sebenarnya. Dan keseronokan itu semakin pudar bila bertambah dewasa kerana bertambah kewajipan pada sekeliling.

Apabila dewasa kehidupan kita bukan lagi berkisah kepada kita sahaja. melalui usia kita tahu kita harus beri sumbangan kepada keluarga, masyarakat dan negara. Bukan lagi semuanya bertumpukan kepada kita. Kita ada banyak tanggungjawab sehingga kadang-kadang kita lupa diri.

Maksud `lupa diri' ialah kita lupa beri nafas baru kepada kehidupan kita, kita lupa belai dan hargai diri kita. Sebab itulah sekali sekala saya guna konsep `aku yang bukan aku' sebab aku nak buat perkara yang aku tak biasa buat...he he he

Sebab itu kadang-kadang kita kena buat perkara yang kita tidak biasa buat...supaya kita rasa hidup semula. Beri cas tenaga.

Mengenai baiki hidup, bukanlah semua kita dapat baikinya. Ada yang rosak memang tak dapat diganti. Ada yang hilang memang tak dapat dicari ganti... yang tumbuh tak sama dan lain-lain lagi. Cuma kita boleh baiki pegangan kita, perinsip kita atau bagaimana kita seharusnya hidup (buang tabiat lama yang negatif).

Walaupun peluang untuk elok tidaklah 100% tetapi eloklah kita membaikinya... Kita boleh baiki hidup agar jadi lebih indah dan seronok..

Sekian...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home