Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, October 28, 2015

Saya setuju dengan Datuk Sheila Majid


Sheila Majid Anggap Remaja Sekarang Tiada Adab

Diterbitkan: Rabu, 28 Oktober 2015 5:45 AM

Sheila Majid
  (Ubah saiz teks)
KUALA LUMPUR: Ratu jaz negara, Datuk Sheila Majid meluahkan rasa terkilan dengan sikap muda-mudi yang kini tiada adab dan tatasusila sebagai seorang masyarakat Timur.
Sheila atau nama sebenarnya Shaheila  Abdul Majid, 50, berkata sekiranya adab tidak ditanam, lebih ramai golongan generasi Y  tidak tahu erti sopan santun dan seterusnya akan menimbulkan pelbagai masalah tatasusila serta pergaulan.

"Apa yang saya nampak, sikap golongan remaja yang begitu terbuka sehingga lupa untuk menghormati orang lain perlu dibendung sebelum ia semakin menjadi-jadi.

"Saya sendiri pernah ditegur dengan beberapa remaja dengan cara yang sangat tidak sopan di mana mereka melihat cara teguran 'sempoi' dan 'cool'.

"Pendidikan awal di rumah menjadi asas dalam menyalurkan didikan dan asuhan kepada anak-anak supaya mengenal erti sopan santun.

"Sekarang ini, bukan sahaja ibu-bapa yang perlu peka tentang perkara ini, tetapi juga golongan pendidik dan kerajaan," tegasnya kepada mStar Online.

Ulasan saya,
Bukan semua tetapi sudah bercambah bertambah banyak. Kadang-kadang rasa hairan jugak sebab mereka macam tak ada mak bapak yang membesarkannya. 
Pengalaman saya mengajar juga begitu, ada pelajar yang sangat tidak beradat bila bercakap dengan pensyarah. Dengan ilmu yang ciput sudah bangga gila...alahai.
Kata seorang kawan saya semasa beliau bekerja di Universiti Uitiaim (Nama universiti samaran), dia terpaksa berebut dengan pelajar apabila mahu naik lif. Dia dan kawannya juga pensyarah terpaksa terhimpit ke belakang dalam lif.
Dan katanya kepada saya "Mang, masa kami belajar dulu, kalau pensyarah-pensyarah menggunakan lif, kami tak naik lif pun dengan mereka. Kami biarkan pensyarah kami dan kawan-kawannya naik dahulu..."
Saya tersenyum. Kambing.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home