Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 27, 2015

Perasaan bercampur-campur Budget 2016

Kawan-kawan asyik bertanya mengenai pandangan saya mengenai budget 2016.

Ya, saya mengikuti pembentangan budget itu dari awal hingga akhir. Dan secara peribadi, kehidupan saya tidak terkesan sangat daripadanya. Saya tidak memiliki anak, saya bukan penerima BRIM, saya juga bukan penjawat awam. 

Namun kadang-kadang saya juga tidak cukup duit...he he he. Saya tidak cukup duit kerana kehendak saya tinggi. Dan saya tidak cekap menjalankan perancangan kewangan peribadi. saya mengaku...

Maka adalah perlu diasingkan antara pendapat peribadi saya yang `peribadi' dan pendapat saya mengenai pakej rangsangan yang ada pada budget dan kesannya secara keseluruhan.

Kerajaan wajib menolong orang miskin. Sediakan rumah untuk mereka (ukur baju badan sendiri, bukan laaa rumah mesti besar), makanan dan pakaian (suasana ekonomi yang baik agar mereka dapat mencari makanan dan pakaian).

Di Malaysia tidak ramai yang miskin, apatah lagi miskin tegar. Yang ramainya ialah orang yang `tidak cukup duit'. Mereka tidak mampu penuhi kehendak yang tidak sepadan dengan badan.Mereka pakai Honda walaupun tidak mampu. Dan ramai yang pakai kereta walaupun mereka tidak mampu. Kalau tak percaya tanya CAP.

Kalau nak salahkan kerajaan semata-mata (cari jalan senang) tidaklah tepat sebab apa yang kita buat tahun ini untuk bantu keluarga kita? Dan apa yang kita perlu buat untuk bantu keluarga kita tahun depan?

Perasaan saya juga bercampur-campur. Maksud saya saya tidak menyokong BRIM jika ini adalah untuk jangka panjang. Kalau jangka pendek mungkin bagus...

Namun sesuatu yang biasa kita dapat, sukar nak kita lepaskan... begitu juga cara hidup dan cara berfikir...

No comments:

   

.

.

.