Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 29, 2015

13 Mei dan 13 Julai...

Biasanya saya mengelak untuk membicarakan isu yang berat di luar waktu akademik saya. Kerana di dalam kelas akademik isu yang ditimbulkan tidak pernah semacam ada jalan penyelesaiannya. Ia kelihatan maha hebat. Seolah tiada penghujungnya. Pun begitu kami biasanya hanya membincangkan buruk-baiknya mengenai satu isu dan ianya akan habis di situ sahaja. Kerana tindakan selanjutnya bukanlah dari golongan kami. Kami membuka minda mahasiswa.

Kepelbagaian pendidikan bukannya suatu yang terbaik. Isu yang parah besarnya bermula dari satu titik yang kecil. Hakikatnya di Malaysia ideologi rakyatnya diasuh dengan tiga kelpelbagaian pendidikan. Melayu-melayu, Cina-Cina dan India-India. 

Seolah tiada pihak yang buka mata dan berani berkata mengenainya. Apa yang akan terjadi jika perpaduan tidak segera dijadikan teras utama. Untuk berpadu kita mestilah mempunyai banyak persamaan teras dan setidaknya pada mulanya memahami perlunya persamaan jatidiri dalam aspek kenegaraan.

Bukan sahaja jurang ekonomi antara kaum semakin melebar, tetapi juga jurang perpaduan. Dan segalanya membawa kepada `duduk tak sama rendah, berdiri tak sama tinggi'.

Kepelbagaian sistem pendidikan tidak banyak menolong kita selama ini... Kan?


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home