Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, October 28, 2015

Saya kehilangan... kad perakam waktu

Apa itu kad perakam waktu? Mengapa majikan perlu adakan kad perakam waktu? Siapakah yang mula-mula popularkan kad perakam waktu? Siapakah penyanyi yang ada lagu `punch card"?

Sila jawab sendiri...he he.

Semasa saya menjadi guru dahulu tiada punch card, bila datang kerja kita hanya perlu menulis nama dan catatkan waktu kita datang kerja di pejabat dan saya terus ke bilik guru.

Selepas itu barulah muncul dalam hidup saya perakan waktu yang ada kad kita di letakan di tepi mesen perakan waktu yang akan `ketip' kad kita. Dan kita kena letak balik ke tempat yang disediakan. Tidak perlu dibawa balik. jangan terbawa balik.

Image result for kad perakam waktu
Lama punya...
Dan seterusnya memang kad plastik yang kita tak perlu diketip tetapi kita layangkan mengikut gaya masing-masing. Kita layangkan di sensor yang disediakan yang baisanya di letakan di luar pintu pejabat kita.

Sebelum ini saya tidak pernah hilang `punch card', saya letak di dalam dompet saya. Kalau saya hilang dompet, baru saya hilang punch card dan segalanya. Dan saya hanya hilang dompet dalam setengah jam sahaja paling lama...

Senang letak dalam dompet. Saya hanya perlu keluarkan dompet dari poket seluar dan layang di papan yang disediakan di luar pejabat. Dan ada kalanya jika tiada orang, saya cuma perlu menonggek ala Ziana Zain sikit dan halakan tonggekan saya ke sensor tersebut. Mudah. Biarlah CCTV tengok pun...he he.

Kaum hawa pula biasanya mereka letakan punch card dalam beg tangan. Mereka perlu hayunkan beg tangan mereka ke sensor tersebut. di dinding luar pejabat. Dan ada juga jenis suka buat punch card macam rantai, pakai di leher...

Nak dijadikan cerita, punch card saya selalu patah di dalam dompet. Entah kenapa saya tidak tahu. Mungkin dengan badan yang besar ini apabila saya duduk, kad tersebut patah (atau mungkin kad tersebut jenis murah, heheh). Jadi saya gunakan punch card gantung bertali di leher.

Dan bila guna kaedah ini punch card saya selalu hilang. Bayangkan pagi-pagi nak cari cermin mata lagi, kunci kerata lagi, handpon lagi...dan kini punch card lagi. Tolong jangan tanya kenapa tidak letak setempat. He he he.

Saya tidak tahu di mana letaknya punch card tersebut. Dulu hilang ada di bawah kusyen kereta. Ada juga saya jumpa di dalam lipatan buku, dalam kereta kawan, dalam bilik kawan dan lain-lain. He he. Semalam saya ke gerai makanan untuk menanyakan adakah saya tertinggal di kedai mereka.

 Puas sudah saya mencari kad tersebut tidak jumpa. Semalam saya ke tempat kerja tanpa mengetip kad perakam waktu. Jadi saya rasa hari ini saya nak buat yang baru. Terbang RM15 sebab kecuaian saya. Tak apalah saya hilang duit dan terima sebagai hukuman sebab saya tak nak pening dah cari kad.

Oh Kad kau di mana?

Kalau macam ni tentu mudah

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home