Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, March 4, 2015

Adakah malas membaca adalah sifat semulajadi?

Saya suka membaca. Saya tidak pasti naluri tersebut datang dari mana. Kemungkinan besar saya terpengaruh dengan ayah saya yang suka membaca. Namun kenapa pula bukan semua adik-beradik saya suka membaca? Tidak terpengaruhkah mereka?
 
Mengapa saya utarakan isu ini? Sebabnya sistem pelajaran kita lebih cenderung kepada peperiksaan yang memerlukan kita menulis jawapannya. Dan jawapannya kebanyakannya boleh didapati jika pelajar membaca. Haaa...
 
Kalau minat membaca itu boleh dipupuk maka gagallah ibubapa, pihak sekolah dan pak menteri dalam menjayakan masyarakat yang membangun. Mereka gagal memupuk semangat untuk membaca.
 
Untuk maju di dunia dan di akhirat, kita mesti membaca. Tidak boleh disangkal akan hakikat ini.
 
Membaca memerlukan kesabaran dan ketekunan. malah paling penting kerajinan. Orang yang malas belajar tidak mungkin akan minat membaca dan mengulangkaji.
 
Abg Jan: Bila membaca surat cinta lama...air mata tiba-tiba menitis. Sayangnya dia padaku pada suatu waktu dulu...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home