Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 22, 2014

Bukan semua cikgu teruk...

Seperti juga bidang kerjaya yang lain, bidang perguruan juga berkemungkinan memiliki pekerja yang negatif. Adalah suatu yang tidak rasional untuk menuduh guru sekarang tidak berintergriti.

Tentulah dalam hampir setengah juta jumlah guru tersebut (yang kita miliki) ada yang tidak amanah, sakit jiwa, cuai dan sebagainya. Begitu juga dalam bidang lain...

Bilangan Sekolah

RendahMenengahJumlah
7,7332,33310,066

Bilangan Murid (Enrolmen)

Prasekolah188,192
Rendah2,814,681
Menengah2,301,328
Jumlah5,304,201

Bilangan Guru

 LelakiPerempuan
Rendah72,266164,047
Menengah55,155121,252
Jumlah127,421285,299
Data dikemaskini pada 26 Dec 2012 (dari Laman web KPM)


Entah mengapa bila para guru dikecam, saya terasa hati. Saya pernah menjadi guru. Mengajar pelajar SPM dan STPM. Saya pernah berkawan dengan ramai guru. Hampir kesemuanya saya senangi dan kagumi. Bukan senang hendak mengajar orang yang tidak mahu belajar dan tak sedar diri (dalam sesetengah kes la, he he he).

Untuk mencari guru yang sempurna amatlah sukar (samalah juga mencari pasangan yang sempurna, rujuk pasangan kita. he he he), sama juga dengan mencarinya dalam bidang lain. Pendek kata kalau kita sendiri haprak, apa saja kerja akan tidak menjadi.

Cikgu sekolah rendah ada yang basuh berak muridnya, cikgu sekolah menengah selalu juga bergegas ke klinik jika ada muridnya sakit. Seolah-olah keluarga melepaskan kepada guru pula. He he he.

Setelah soalan UPSR bocor, ramai yang meragui para guru. Namun pesan saya hanya pendek dan ringkas sahaja. Guru yang baik tetap baik...guru yang tak baik tak baiklah perbuatannya.

Abang Jan: Bak bapak murid baik sangat ke? huh!





 

2 comments:

Angah said...

batullah, bila guru dikutuk, hati ini terasa juga, sebab angahpun pernah jadi GSTT 3 selama tahun dan adik-beradikpun ramai yang jadi guru...

Jankaulu said...

saya juga..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home