"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, February 22, 2010

Takziah atau tahniah?



SAYA berfikiran positif. Saya rasalah... Saya selalu percaya penceraian tidak selalunya buruk walaupun pada tahap pertama melaluinya bagai nak mati. Bagai hilang separuh dari diri, termasuk dengan harganya sekali.
Tetapi tentulah penceraian tu halal sebab bukan semua orang berupaya kawin dan apatah lagi mempertahankan perkawinan tersebut... Bukan semua orang boleh berkawin walaupun setiap hari dia beritahu orang dia nak kawin, he he he.
Mengikut agama walaupun tuhan tidak suka dia tetap halalkannya... sebabnya ada yang perlu (kalu perkawinan itu terlalu menyeksakan, sapa nak dudk lagi kan?) dan selepas perpisahan yang perit kita boleh bangkit semula dengan penuh kejayaan. Ramai yang berjaya... (tak kurang juga yang terus terduduk...he he he) .
Berita sedih ke gembira?
Dalam mesyuarat tadi ketika timbalan dekan sibuk memberikan butir pengurusan dan pentadbiran, saya terkedu 2 saat sebab kawan baik saya beritahu seorang kawan saya bercerai!.




Yang bercerai tersebut bukanlah kawan baik saya walaupun dari kaca mata saya dia baik. Namun dia menarik perhatian saya. Tertarik (bukan unsur seks ya...) juga kepadanya sebab dia putih, dia selalu pakai baju yang cantik-cantik, dan ambil berat tentang para pelajarnya.
Dia bukan jenis pensyarah yang ambil lewa terhadap pelajarnya. Pernah saya lihat dia marah kat pelajarnya, sampai saya pun naik takut melihatnya tetapi saya buat-buat kemaskan meja, alih patung kaca orang yang sedang berkiss yang kawan saya hadiahkan dari Paris. saya juga buat-buat bilang berapa student yang tak datang, dan akhirnya buat-buat pinjam kakileter pada Kamal Azie, he he he.
Saya respek pada pensyarah sebegini yang marah ke pelajarnya bertujuan untuk mendidik.




Dari angin lalu ini...




Dari angin lalu yang jauh di pendalaman ini saya mahu mengirimkan tahniah atau takziah? Entah. Saya pun tak tahu nak bersimpati atau sebaliknya. Saya tak tahu banyak cerita...

Yang pasti tentu dia perlukan kekuatan bila berpisah dengan orang yang dia sayanginya, atau pernah sayang...? Saya buat-buat tanya kawan saya dia bersedihkah, menangiskah? Walaupun jauh di sudut hati saya tahu tak kanlah dia nak melompat...atau beli SK II untuk meraikannya.




Mungkin kita boleh ucap tahniah jika dia terlepas daripada bebanan hidup yang dibuat oleh pasangannya. Kita biasanya tak tahu sebab kita lihat luaran sahaja. Kadang-kadang bila kawin dapat anak kita katakan tentu akan bertambah bahagia. Wal hal mungkin itulah mula punca timbulnya musibah. Cetek fikiran kita kan? Tak dalam mana... Saya ada kawan macam ni.




Dan mungkin boleh ucap takziah jika dia telah cuba mempertahankannya penuh kesetiaan, kejujuran dan telah cuba sedaya upaya memenuhi tanggungjawab dan kehendak pasangannya tetapi stil keanot go ong...tetep kena KENCING! Ya lah mana tahan jika kita je disuruh berubah sedangkan pasangan kita tak nampak kekurangan dan kelemahan mereka sendiri.
Dalam rumahtangga perkara yang paling remeh boleh menjadi besar. Tan Sri Ramlee pernah mengajar kita kan...pasal sambal belacan pun boleh sampai bercerai berai...




Typical Asian/Melayu female




Dalam kelambu orang berkawin kita tak tahu, tetapi jika pasangan kita terlalu menuntut kita atau membentuk kita, kita mungkin jadi rimas kan. Dan lama-lama menyampah sebelum ke tahap benci first kelas punya.
Ada lelaki memang nak akan isteri yang typical Asian/Melayu female. Dia nak isteri dia macam mak dia juga. Pandai menjahit dan menyulang, anyang ketupat, pandai buat krostis, pandai buat bubur kacang.
Dan lebih giler lagi nak isterinya buat air nescafee susu sebijik macam mak dia buat! Huh! Bangun pagi sediakan sarapan, makan tengahari dan makan malam, dengan sapernya sekali kalau boleh. Huh! (sekali lagi)




Dia nak makan daripada tangan isterinya, semua dia nak isteri dia sediakan. Makan minum lipat kain, lipat langsir dan karpet dan sebagainya. Tetapi dalam masa yang sama isteri bekerja untuk menyumbangkan kepada keselesaan ekonomi rumahtanga. Balik kerja tentu letih, balik lewat petang.
'' Janganlah terlalu mencari kesempurnaan sangat dalam rumahtangga... Kalau kita boleh terima ketidaksempurnaan dalam rumahtangga kita tu sempurnalah rumahtangga kita tu..." (amboi saya ni macam dah 8 kali kawin, he he he.)




Tiada kesimpulan...




Boolah pasal penceraian itu, boo-boo..., kita fokus kepada bagaimana nak bangun bila dah terduduk? Macam mana ya, orang disekeliling mungkin boleh nasihat je. Dan nasihat tersebut memang betul, cuma kita yang terduduk ni susah senang nak aplikasikannya, kita kena buat sendiri. Orang lain tak boleh tolong. Kita kena tolong diri sendiri... Kejamkan bunyinya.




Kalu kita jenis boleh tidur sekatil secadar tetapi berlainan bantal dan mimpi, silakan.. silakan, panjangkanlah perkahwinan tersebut, mana tahu pasangan boleh berubah....he.


Tetapi ada golongan yang lebih realis... " Kita sayang kat orang kerana orang itu sayang kat kita. Kalau orang tu dah tak sayang kat kita, apa yang tinggal yang ada padanya untuk kita bertahan sayang? Apa yang tinggal?'' (amboi sekali lagi saya berfalasampah dengan gaya melontarkan pertanyaan kepada khalayak...)





Jan: Kucuba memapah diriku, mengheretnya ke pesisir yang selamat, kurawati lukanya, kusirami dengan seribu mawar agar darah luka itu dapat kusucikan biar ia sembuh... ah...dia benar-benar tak ada hati perut! Oh...sayangku, kaulah pendusta, dusta,dusta...oooo...x 2

3 comments:

unclejoe said...

yes aku orang pertama nak ucap TAHNAIAH kat ko sukiman .. sbb posting pasal takziah or tahniah kan...kenapa aku nak ucp tahniah ... sbb ko dah kembali ke pangkal jalan huhuhuhuhh ... posting ko dah kembali asal seperti awal-awal kop kenal blog dulu ... tak seperti semenjek dua menjak akhir ni...

hmm kesian gak... hmm aku kenal ke dorang tuh? rase mcm kenal ....

unclejoe said...

luka rawat ngn iodin ke pe ke ubat-ubat yang ambik kat spital tuh.... bukan dengan mawar.. makin pedih lak nanti... lagi pun mahal gak ...

sukiman said...

entah UJ, kepala skejap ok, sekejap KO...

kuhayungkan langkah hati ke pesisiran selamat, pastu hanyaut semula...

adnan kata macam jirus org mati je, guna air mawar, he he he.

.