"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, February 2, 2010

Kaedah gambar...?

Seiring sejalan... (sebelum meraung seorang diri, hehehe)

ENTAH kenapa tahun ini ramai sangat yang `mahukan' saya, macam goreng pisang panas jadinya. Sebenarnya sindrom ni dah mulai ketara pada awal tahun ini apabila saya dah mula expose diri secara besar-besaran... Saya tonjolkan diri bukannya sebab apa, sebab saya juga mahu diri saya rasa saya penghuni dunia, seorang makhluk bumi.
Ikhlas saya cakap saya bukan nak cari bini atau teman tidur... Saja saya nak bergaya sikit untuk kepuasan diri (he he he). Saya mahu kelihatan segak dan kemas kerana saya semakin berusia... Kalau boleh nak jadi macam artis barat, makin tua makin segak dan `berisi'. Kalau ada orang terguda, bukan salah saya, (he he he sekali lagi). Lagipun tahun ni umur saya 40. Saya baru nak hidup...
Sekarang jangan tak tahu, tiap hari saya sikat rambut dan pakai minyak rambut. Sikat rambut sentiasa ada di dalam saku seluar, he he he. Saya pakai minyak wangi tiap hari dan pakai kemas sikit. Paling saya nak gelak saya sudah pandai keawi kasut saya, bersinar nar-nar, he he he. Sehingga ada pelajar tegur kononnya saya buang tabiat... Tak tahulah selama mana ianya akan bertahan...tapi tak lama rasanya...he he he. Saya tahu benar siapa saya sebenarnya...
Kembali semula... huh! Bayangkan masa saya guna motor pun dah ada yang ter`gila’kan saya, inikan pula saya dah ada kereta (walaupun Myvi sahaja...). Bayangkan...(baca dengan nada kearek...)
Dalam satu kes beberapa minggu lepas, saya tidak mampu menolak secara terus terang, ... dan akhirnya saya tersepit jadi mangsa mereka. Tetapi kalau tolak cara baik pun saya juga akhirnya akan dinegatifkan. `Terlalu pemilih', `macam handsome sangat' `batang dah berlumut' dan macam-macam saya dengar orang menghina di belakang.
Kaki rokomen ni sepengetahuan saya ada di mana-mana. Pernah nak jadi satu cerita tahun lepas dua orang perempuan dan seorang lelaki bertegang kata kerana saya. Seorang itu tak setuju bila seorang lagu utarakan nama calon untuk saya. Seorang lagi tak setuju, dia kata `terlalu gemuk la untuk Sukiman..., Sukiman suka yang kurus kaki panjang macam pen kilometrikol...'. Masa tu saya hanya tercengang sambil berfikir tahukah mereka pendetailan atau bagaimana orang yang saya suka peluk, cium dan gomol?. Cakap sesuka hati je...huh!
Kita kembali pasal inti penulisan. Ceritanya bermula apabila seorang tutor berjumpa saya dan bertanyakan saya nak ke `berkenalan' dengan seorang gadis?. Gadis tersebut adalah anak saudara kepada bekas laki dia (dia yang rekomenkan ini hidup pun tunggang langgang…hanya berkahwin selama setahun, tetapi bercerai, nantilah saya cerita di lain posting mengapa dia bercerai. Sedih sangat ceritanya... tu pun kalau dia izinkan saya papar ceritanya dalam blog ni).
Gadis yang direkomenkan tersebut bekerja sebagai guru di sebuah daerah pendalaman. Tutor tu beritahu emaknya (emak gadis tersebut) rungsing sebab anaknya tak pandai bergaya dan tak pandai `berkawan' dengan lelaki. Pada masa yang sama juga ada seorang pensyarah mahu perkenalkan saya kepada seseorang guru juga...huh! Apa ingatkan saya ni produk baru dalam pasaran ke?
Tengok la dulu gambarnya, berkenalanlah dulu… Saya terkedu namun saya buat-buat malu seperti pertama kalu tengok CD blue dengan kawan-kawan serumah masa second year di UM dulu (tahun 1991....). Namun awal-awal lagi saya beritahu yang saya ni jenis sekali tengok berkenan dan atau tak berkenan, ong the spot saya beritahu... jangan kecil hati nanti. Saya beritahu saya mahu tengok gambarnya dulu, saya tak nak buang masa. Saya minta gambar muka berukuran paspok dan sekeping lagi gambar sedang berdiri tidak berbaju kurung. Saya demand... (he he he laughing maniacally)
Dan beberapa minggu kemudian (nak dijadikan cerita) selepas saya lihat gambar-gambar tersebut saya beritahu direct kepada tutor tu '' Mak dia patut rasa rungsing...'' Tercengang tutor tu. Kejam saya kan? Kejam kan? Entah kenapa saya jadi begitu... Kalau tak menarik di mata saya pun tak payahlah saya kata apa-apa kan, atau kena kata?
Saya beritahu Adnan (salah seorang kawan rapat) yang saya dah tengok gambar-gambar calon-calon tersebut tersebut. Adnan tak banyak cakap (seperti biasa) tetapi dia kata sampai tunjuk gambar? Ya, sampai tunjuk gambar saya beritahu Adnan.
Bagi saya kaedah gambar bukan dikira baru dan telah lama diamalkan, ianya sebagai salah satu kaedah. Pada pendapat saya memang banyak cara kita nak marketkan barang di pasaran. Dan memang banyak cara kita nak `tolak' barang tersebut di pasaran kalau tak mahu. Tak yah beli, tapi nikmati iklannya... he he he. Kejamnya saya, ha ha ha (Laughing maniacally again).
Apabila kita lihat gambar orang yang nak dicalonkan kepada kita, sebenarnya ada dua sahaja di kepala kita. Tok soh nak menipulah ada dua saja iaitu PERTAMA berkenan, KEDUA tak berkenaan.
Dan kalau kita yang guna kaedah ini, kenalah tanggung risikonya. Bila orang tak berkenan kat kita tak payahlah kita berasa hati, muka kita bukan cantik macam Anita Sarawak atau sangat handsome macam Farid Kamil.... Ianya soal hati dan perasaan. Soal hati ni subjektif bukannya objektif... Bila tak berkenaan kalau `berkawan' pun akan jadi sebagai kawan je (meminjam kata-kata Sani iaitu salah seorang kawan rapat saya di tempat kerja lama saya yang tiap-tiap tahun nak bertunang...).
Hal ini orang tak faham kecuali orang yang dah pernah disuakan dengan gambar-gambar calon...
Jan: Kejam ke saya?

9 comments:

LilYLiZ@ said...

ya..memang kejam.

sukiman said...

saya pun rasa saya kejam...entah mengapa dulu tak kejam mana... tapi saya harap dia tak sibuk-sibukan diri lagi. dia tentu banyak kerja lain nak buat...

unclejoe said...

kejam tapi perlukah hipokrit kerana tidak mahu 'kejam'?
salam singgah ke blog dua UJ http://unclejoe10.blogspot.com

unclejoe said...

by the way skiman... font ni leh wat aku sakit mate r...

sukiman said...

ok aku tukar, aku tak sesekali mahu manyakitkan mata insan lain, apatah lagi perasaan dan hati...

biarlah aku sendirian merasainya, memamah rindu sepahit henpedu...

oh...

sukiman said...
This comment has been removed by the author.
sukiman said...
This comment has been removed by the author.
sukiman said...

sori banyak kali klip. komeng yg sama tubik. tu la komeng dilet entah segalanya bercelaru...

eta said...

bg eta itu hak peribadi mr.sukiman..sebab ini soal hati dan perasaan..berkenan atau tidak..dont narrow ur mind if u late married..tp semoga terbuka pintu hati suatu hari nanti...amin

.