Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, June 8, 2017

Kisah balik kampung sapa dulu?: Redha allah paling penting...mengapa bergadoh?

Kadang-kadang kita sebagai perempuan terlupa. Kadang-kadang kita ingkar sebab ianya pahit nak telan. Sebab kita fikir secara logik, tetapi tidak fikir panjang.

Apatahlagi kita lebih berpelajaran daripada suami kita. kononnya sebab banyak segala maknika benda dan perkara dalam rumahtangga kita yang kontribiuk. Jadi kita fikir kita patut diadili dengan adil oleh suami kita (sampai kita terlupa adil itu bukan bermaksud `kesaksamaan').

Kita rasa kita tidak berdosa, yang banyak buat dosa suami kita... He he he. Kita percaya sangat perempuan yang ramai bergelimpangan dalam neraka itu bukan kita...

Tapi kita tetap kena ingat, hari raya kita kena minta maaf kepada suami kita, dan suami kita minta maaf kepada ibunya.

Kita mahu sistem giliran sebab pada otak kita itu adalah paling adil. Raya ni kita raya rumah ibubapa kita, tahun depan ibubapa suami kita, lepas tu ibubapa kita, lepas tu ibubapa dia pula. begitulah seterusnya sehingga akhirnya kita dan suami kita tidak ada ibubapa. 

Kita fikir sistem giliran ini wajib, tak boleh tidak.

Jarang perempuan berfikir `Tak kisahlah jika suami mahu beraya di rumah ibubapanya dulu. Tak ada masalah yang penting taat pada suami".

"Jarang perempuan sebegini, mungkin sudah tiada. Kita sudah di akhir zaman." kata kawan saya yang terkenal dengan perangai takut bini. Kawan saya inilah yang pernah beritahu saya bila dia tegur isterinya bukan main isterinya melawan, siap dengan data dari bank negara lagi. Isterinya kerja bank. Dia cakap mana ada isteri zaman sekarang bila suami tegur masuk bilik menangis... mana ada? Tanyanya.(saya syak dia yang menangis masuk bilik (he he he), bila isterinya beri bukti berdasarkan perkara yang logik dan konkrit).

Dalam agama, menjadi kemestian bagi isteri mengikut arahan suaminya. tak kiralah suaminya bergaji jauh lebih kecil darinya atau suaminya lebih bodoh, hodoh, buncit, pendek, gemuk, botak (pendek kata tak macam Fatah Amin). Selagi tidak diarahkan membuat perkara yang ditegah agama, wajiblah si isteri ikut perintah. Wajib turut, bukannya wajib paksa suami ikut sistem bergilir.

Rupanya bagi isteri mengikut atau taat kepada suami adalah jihad yang besar...kepada mereka. jadi kepayahan yang amat bagi mereka.

Sistem bergilir ada bagusnya tetapi bukan suatu perkara yang diwajibkan. 

Kalau saya bersuami (sesuatu yang mustahil, he he he), bagi saya, raya pertama sudah semestinya di rumah suami, jika itu suami saya hendak. Sebab bagi saya ia bukanlah isu besar dalam islam. Raya jea pun. Cuma rakyat Malaysia sahaja sudah menjadi kebiasaan mengissukannya. Selamat datang ke Malaysia.

Tanggungjawab suami kita sebagai anak lelaki kepada ibunya tidak akan putus sampai bila bila, manakala kita ni pula apabila sudah berkahwin tanggungjawab kita terhadap suami kita.

Jadi saya anggap isu berebut nak balik beraya antara suami isteri ini satu perkara bodoh bagi pasangan yang jahil. Apatah lagi ada kes isteri yang buat perangai apabila suami mahu beraya di rumah ibubapanya dahulu. Kalau suami tidak mahu bergilir dan mahu kuasa veto pun, bukanlah kudrat kita untuk menderhaka.

Namun jika dapat suami yang berpendapat sistem bergilir adalah terbaik, untunglah si isteri. Ia adalah budi bicara, timbang rasa yang ada pada tangan suami kita.

Abang Jan: Teringat kisah kawan Abang Jan yang isterinya tak mahu terima handpon yang dihadiahkan olehnya. Isterinya mahu handpon sama sebijik yang macam dia pakai. Baru adil kata isterinya.

Ha ha ha...


Image result for berebut balik raya
Add caption






2 comments:

Adie Achim said...

Abg Jan,
Ada sendu jauh di lubuk hati...

Jankaulu said...

Adie Achim!
lama tak jumpa,
Selamat menyambut ramadhan, semoga Ramadhan ini terbaik utk Adie sekeluarga. Amin...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home