Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 5, 2017

Didikan secara tak langsung ibubapa lahirkan pembuli...

Image result for bullying issues



Saya rasa nak tergelak, rasa nak berguling-guling apabila membaca komen warganegara kita mengenai kes buli di FB. Nak tergelak sebab kelakar, sadis pun ada. Masyarakat kita memang pelik.

Rata-rata menyalahkan institusi dan kerajaan dalam kes buli. Tidak ada, atau hampir tiada menyebut puncanya mungkin dari tumah lagi. Lahir secara tak langsung atas didikan tak langsung ibubapa. mereka tidak cari `akar' penyakit. Dan sampai kiamatlah tak dapat dihapuskan...

Buli juga bermula dari rumah kita. percayalah. Bila suami buli isteri (sama ada fizikal atau emosi) , isteri buli suami (emosi) , bila suamiisteri buli anak-anak (fizikal dan emosi)...lahirlah pembuli.

Saya percaya kalau ada kasih sayang antara keluarga, rasa insani yang dipupuk...sepak kucing pun kita tak tergemak. Apatah lagi bunuh orang.

Saya berharap benar pihak yang bertanggungjawab mendapat balasan yang sewajarnya. Nak kata setimpal...mustahil sebab mana ada balasan yang setimpal untuk samakan perasaan seorang ibu kehilangan anaknya...

Mana ada?

Mana ada...?




Image result for bullying issues

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home