"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, June 9, 2017

7 sebab kenapa saya tak suka balik beraya di kampung suami saya!

Saya tak suka beraya di kampung suami saya!

1. Rumah ibubapa suami saya kecil, tak selesa.

Petang raya bila semua adik beradiknya sampai dan berkumpul. Penuh rumah... Bilik bukannya ada banyak. Bilik air pun bergilir.

Saya nak minta tidor di hotel berdekatan, suami saya marah. Hotel berdekatan 107 kilometer!

2. Kampung suami saya sangat kampung.

Suami saya sangat orang kampung, sekampung kampungnya yang kampung. Boring sangat bila berada di kampung suami saya. Pasal malam kecil sangat, ada lima gerai jea!.Supermaket pun tak ada!.

3. Saya tak suka abang ipar saya.

Mereka kalau berbual ada unsur lucah. Dan saya tak tahan ada yang tak pakai baju bila makan. Sepupu-sepupu anak saya semua macam tak bertamadun...suka main pasir dan bawak anak-anak saya mandi paya!

Gatal kulit anak saya.

4. Saya tak dapat melawa.

Saya akan jadi aneh kalau melaram di pagi raya. Sebab keluarga suami saya bukannya jenis stylo. Bayangkan dua tiga hari saya kena pakai baju kurung sedangkan hari tu hari raya.

Huh!

5. Saya terabai.

Suami saya bila beraya di kampung asyik utamakan keluarganya saja. Berkepit dengan maknya, saya terabai begitu saja.

Masuk tido pun lewat, lalai berbual dengan keluarga mereka.



Saya suka beraya di kampung suami saya:

1. Adik beradik perempuan suami, ipar duai saya sangat baik.

Mereka sangat suka saya beraya di sana. Kami sangat baik. Kadang-kadang saya make upkan mereka. Maklumlah mereka ni orang kampung, ada yang bermake up macam opera cina punya wayang, ha ha ha.

2. Ibu mertua saya pandai masak.

Dia tak benarkan saya masak. saya tolong-tolong gitu jea. Dan dia tak marah kalau saya tak masak langsung.

Sebut saja saya nak makan apa? terus mak masak! Saya mungkin menantu kesayangannya sebab saya cantik dan terpelajar...(prasan...)

3. Saya seronok tengok anak-anak saya bermain dengan sepupu sepaptnya.

Di bandar mereka tak ada ramai kawan. Saya tak ada banyak sepupu. Mak saya orang bandar, tak banyak anak.

Kadang-kadang sepupu anak saya datang rumah saya di bandar. Tidor rumah saya. Saya suka mereka berkawan. Bukannya orang lain.

4. Adik beradik lelaki suami saya sporting.

Bila saya sampai dah ada fumakilla elektrik yang mereka sediakan. Kata mereka nyamuk banyak di rumah ibubapa mereka. Dan sebut saja apa yang saya nak, mereka laju jea mencarinya.

Bila nak balik mereka beri banyak barang untuk di bawa ke bandar. segala hasil buah.

5. Suami saya anak lelaki yang baik.

Saya lihat suami saya sangat hormat dan sayang pada emaknya.

Saya harap anak-anak saya hormat kepada saya nanti walaupun dah beristeri. Saya mahu anak-anak lelaki saya utamakan saya juga, bukan isterinya, walaupun isterinya cantik macam saya!. he he he.


KESIMPULANNYA:

Saya terima buruk baik suami saya, saya kena juga terima latarbelakang hidupnya. Kalau orang lain (Rose) boleh terjun kapal kerana cinta yang suci (Titanic), apalah sangat saya yang terpaksa berhadapan dengan keluarga suami saya yang sangat kampung.

Lagipun barangkali keteurunan nenek mooyang saya dulu pun orang kampung.

Dan paling penting redha dan taat pada suami... perempuan ni kata kawan lelaki saya (Abang Jan) yang menulis blog, perempuan walaupun ramai yang baik mereka senang juga nak masuk nereka.

Image result for My husband villagers
Gambar hanya hiasan, ini bukan rumah mertua saya...he




No comments:

.