"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, May 24, 2017

Saya tukar tayar... 4 sekaligus

Walaupun sudah membawa kereta masuk tahun ke lapan, subjek kereta masih mengerunkan saya...

Minggu lepas entah kenapa tiba-tiba saya rasa sangat bimbang akan keselamatan diri saya. Ia muncul di fikiran apabila/semasa saya sedang memandu balik dari kampung menuju Kuantan. Sebabnya saya rungsing sudah lama saya tidak tukar tayar kereta, agak-agak adalah lebih kurang tiga tahu.

Dalam perjalanan balik kampung tersebut, saya bertekad mahu tukar tayar kereta. Amat bahaya jika memandu jika tayar botak. Saya diberitahu oleh Ja. Dan saya juga diberitahu jangan kedekut apabila membeli tayar.

Kata-kata dari kawan saya, ada tayar yang mahal dan ada yang murah harganya. Ya, saya tahu, saya sudah beberapa kali menukar tayar sebelum ini. Dan apabila saya mahu tukar tayar, pasti terkejut pomebn tu melihat tayar kereta saya sudah botak dan sudah keluar benang. Dan apabila cina itu menunjukan benangnya, terus saya berfikir kenapa ada benang dalam tayar?. Emmm...

Saya guna dua tayar jenis Mecheline di hadapan dan di belakang saya guna dua tayar Dunlop. Sebab nya saya tukar tayar tersebut secara berasingan...

Namun kali ini saya tukar keempat-empat tayar. Entah tayar apa jenama, sukar nak sebut tetapi tayar itu berharga RM275 sebijik...

Jadi saya memerlukan lebih dari RM1K untuk tayar tersebut. Jawapan dari mana saya dapat duit tersebut adalah dari kad kredit saya. Saya bersyukur saya ada kad kredit (sudah 16 tahun). Setia pada Maybank. Tidak pernah ada masalah....syukur lagi.

Saya sedar saya dilahirkan sebagai buta kereta. Payah untuk saya memahami kereta. Samalah payah saya belajar matematik tambahan. (Sehingga kini saya masih lagi tidak faham kenapa sudah ada matematik, kena ada matamatik tambahan pula. Mungkin sengaja nak cari payah.).

Kereta saya sudah masuk tahun yang ke lapan usianya. Saya mula berfikir untuk menggantikan viper kereta kerana kawan saya beritahu viper kereta mesti ditukar. Sepanjang 8 tahun pakai kereta saya tak pernah tukar viper kereta saya sebabnya saya ingatkan tak perlu tukar...he he he.

Saya akan tukar viper tersebut tahun depan sebab kereta saya masih boleh digunakan...

No comments:

.