Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, May 23, 2017

Minat, membaca dan minat membaca...

Saya terhutang budi pada ayah saya kerana daripadanyalah minat membaca saya tumbuh. Sedari kecil saya lihat ayah saya membaca, sehinggalah kini apabila keadaan kesihatan tidak menyenangkan, beliau masih lagi membaca...cuma kadarnya kurang.

Membaca memerlukan bukan sahaja penghayatan tetapi penilian. Otak akan berkerja keras untuk menghadam walaupun pada satu idea santai. Sebabnya istilah `santai' itu juga berbeza pada setiap orang.

Sukar bagi saya untuk mengupas kenapa saya minat membaca walaupun saya sibuk. Membaca membawa saya ke dunia luas. Dunia orang lain... membaca memberi kekuasaan dan kebebasan...

Harga buku memang mahal. Tetapi oleh kerana minat saya membelinya juga sebab minat akan membuatkan kita menghabiskan duit yang besar. Jadi tidak timbul harga buku mahal apabila kita sudah minat. minat menjadikan duit tidak berharga...he he he.

Dan sesiapa yang minat membaca, ia adalah satu kelebihan baginya.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home