"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, May 16, 2017

Kehilangan gigi bongsu, pembedahan kecil di klinik kerajaan dan rupa seorang doktor

Image result for myth about dentistry
Sekadar hiasang...


Hari ini saya diberi MC. Ditemani oleh sahabat Adnan, saya ke Klinik Gigi Muadzam Shah. Saya cabut gigi geraham bangsu saya.

Dua minggu lepas saya jalani pembedahan kecil dan doktor muda (yang baru lapan bulan bertugas) tersebut beritahu apabila surut bengkak, saya harus datang untuk cabut gigi gerham tersebut. Katanya  gigi tidak boleh cabut jika dalam keadaan sakit dan bengkak.

Namun apabila bengkak surut, saya pula sibuk dengan aktiviti-aktiviti harian yang lain. Ada sahaja perkara yang harus dibuat... He he he. Saya ke sana-ke mari kerana kerja demi sebuah kehidupan.

Sebelum gigi dicabut saya dicocok dua kali untuk dimasukan ubat bius. Ia tidaklah sesakit semasa saya dicocok untuk pembedahan kecil di mana mengalir air mata saya menahan sakit. Saya tahan jua sebab malulah depan doktor muda-muda. Ada beberapa orang doktor memerhatikan kerja doktor tersebut yang baru lapan bulan bekerja.

Saya mula berfikir dalam umur 47 tahun inilah saya mungkin bermula dengan episod-episod kehilangan gigi. Semuanya ada langkah pertama. Saya percaya seperti orang yang kita sayangi di sekeliling kita, gigi juga tidak akan kekal lama bersama kita...

Image result for myth about dentistry


Saya merasai kehilangan gigi ini sebaik sahaja dicabut kerana sebelum ini saya dan seorang doktor klinik swasta (di pekan) berusaha untuk menyelamatkan gigi ini. Sehingalah episod bengkak surut-bengkak surut berlaku, di mana saya sudah tidak tahan dengan episod begini lantas ambil keputusan untuk cabut gigi ini.

Sebenarnya sebaik manapun kita jaga gigi kita, melalui faktor umur kita akan kehilangannya. Yang kita dapat hindar ialah kehilangan gigi pada usia muda. Ini pendapat saya (pendapat bukan doktor).

Sebelum ini apabila bengkak jika tak ada masa jumpa doktor, saya ambil ubat surut bengkak, tahan sakit dan antibiotik. Saya minta sendiri di Klinik. Saya ubati sendiri bengkak saya, sehinggalah doktor di Klinik swasta di Kuantan (Klinik Chan) beritahu bengkak saya jadi keras sebab banyak makan ubat antibiotik. Dan saya disarankan supaya buat pembedahan kecil di Klinik kerajaan.

Pengalaman saya, kita dapat tanya doktor dan berborak untuk mengetahui apa yang mereka akan buat terhadap gigi kita. Mereka beritahu dengan penuh maklumat apa yang terjadi pada gigi kita dan apa alternatif yang boleh dilakukan demi kesihatan gigi dan mulut kita. Tak perlulah takut.

Huh! Last-last klinik kerajaan juga akhirnya...he he he. Tetapi pengalaman saya cabut gigi di klinik kerajaan amat selesa dan nyaman. Doktor dan kaki tangan ramah. tempat menunggu selesa, siap teleyvision lagi, cuma rak pamiran dan rak buku majalah agak uzur dah. Boleh tukar dah tu. He he.

Saya percaya kos perubatan di negara kita antara yang termurah. Kita patut sangat bersyukur dan segalanya tak perlu salahkan kerajaan.

Sebelum itu gigi saya ini (kembali pasal cerita gigi|), sudah lama ditapung (ditampal), bila berusia baru bermasalah. Mungkin tapung (tampal) bukan penyelesaian, sebab dalam jangka panjang gigi tersebut perlu juga dicabut...(saya berpendapat).

Doktor yang mencabut gigi saya memang muka dan perwatakan `gaya' seorang doktor. saya dan sahabat Adnan bersetuju muka kita dan perangai kita mempengaruhi jenis kerja kita. Yalah kan kalau muka macam papan lapis tak kanlah nak jadi hero drama petang-petang... Lainlah muka macan Fattah atau Farid Kamil (nak jugak sebut nama Farid Kamil).

Saya menulis posting ini semasa makan di Tong Villion Hotel. Selepas dapat MC, selepas saya maklumkan kepada pejabat, terus saya balik tido di rumah untuk meredakan darah tinggi saya. Lewat petang barulah saya keluar cari makan sebab lapar sebab tidak ambil `lunch'.

Sambil makan saya teringat tentang pembedahan kecil saya dua minggu lepas. semasa cocok jarum saya mengalir air mata sebab sakit sangat. Ianya jauh lebih sakit berbanding dengan cabut gigi. Semasa cabut gigi saya tidak menangis dan tidak perlukan ubat tahan sakit. Saya boleh tidor dengan lena. Tidak seperti lakukan pembedahan kecil, masa bius saya menangis dan masa selepas pembedahan kecil saya menangis kerana sakit...apabila ubat bius hilang. Saya terpaksa makan ubat tahan sakit.

Jadi saya buat kesimpulan, cabut gigi tidak sakit. Malah tidak terasa pun sebab sel-sel telah dibius mamai.

Sekian sahaja, saya mahu ke Tunas Manja, nak beli roti...






No comments:

.