Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, April 23, 2017

Manchester by the sea (2016): Filem terbaik 2016?




Filem ini dicalonkan untuk anugerah filem terbaik Oscar 2016, dan tewas ditangan `Moonlight'. Saya `menghadiri' pesta filem tersebut. Sejak kebelakangan tahun ini saya memang menyenaraikan pesta filem ini sebagai acara tahunan saya. Saya duduk mengadap televisyen.

Semua senarai filem yang dicalonkan sebagai filem terbaik, saya tidak pernah menontonnya. Filem-filem sebegini tidak ditayangkan di pawagan berdekatan. Pawagan berdekatan akan menanyankan filem-filem bodoh yang `popular' sahaja. Ia makanan rugi ruji masyarakat kita.

Saya baru sempat menonton filem ini. Saya menontonnya semata-mata kerana ia dicalonkan sebagai filem terbaik. Mulanya agak boring tetapi akhirnya saya terkesan. Kepada saya filem ini adalah sebuah filem tentang cinta. tetapi bukan jenis cinta murahan seperti dalam filem dan drama-drama kita.

Ia mengenai kisah cinta suami isteri, dan tanggungjawab bapa saudara.

Mungkin orang perempuan macam tu. Maksud saya mereka tidak boleh menerima satu malapetaka tanpa menyalahkan orang lain. Dan dalam filem ini dia salahkan suaminya, dan kemudian berlakulah penceraian.

Dan dalam banyak kes, kaum perempuan akan pastikan mereka akan lebih berjaya setelah berlakunya penceraian (ini saya tidak faham...sebab mengapa setelah bercerai mesti ada persaingan?). Dan dalam filem ini saya dapati setelah bercerai isteri tersebut berkahwin lagi (dan dapat baby) dengan lelaki yang lebih harta dan rupa. Tetapi dapatkah dia menipu hatinya?

Namun cerita ini bukanlah berkisarkan pada sang isteri tetapi mengenai kehidu[pan si suami setelah bercerai... Dia tidak berkahwin lagi malah menolak seks, dia menjadi unfrendly, dan dia tidak dapat ingat di mana dia parking kereta dia!.

Mungkin saya bias sebab filem ini ada sikit persamaan dengan kisah cinta saya....(pulak dah).

Sekian, nanti saya sambung semula.

Image result for manchester by the sea


Sedikit sinopsis:\

Selepas kematian abangnya Joe, Lee Chandler (Casey Affleck) terkejut bila mengetahui  Joe (abangnya) telah mewasiatkan dirinya untuk menjadi penjaga kepada anak tunggal remajanya yang bernama Patrick. Lee mengambil cuti daripada kerja (sebagai tukang cuci di Boston) untuk menguruskan hal berkaitan dengan kematian. Lee sebenarnya enggan kembali ke Manchester-by-the-Sea, perkampungan nelayan di mana keluarganya telah menetap selama beberapa generasi. Apabila balik menguruskan jenazah abangnya dan hak penjagaan anak saudaranya, dia terpaksa berhadapan dengan masa lalu yang memisahkan dia dari isterinya, Randi (Michelle Williams), dan masyarakat di mana dia dilahirkan dan dibesarkan... 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home