"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, February 4, 2012

Sebab saya tak mintak limau?

Posting saya kali ini adalah daripada penulisan lama. Saya ubah-suai sedikit untuk tatapan pembaca. Percaya tidak? Ada orang yang jenis `peminta'. Mereka bukan pengemis atau peminta sedekah tapi jenis lapar minta meminta. memang perangai macam tu. Tak kiralah, KWSP ibubapa mereka pun mereka tak segan minta, haaa.
" Mana limaunya? Raya-raya Cina ni tak kan tak ada limau sebiji dua?" Saya terdengar kawan Melayu saya bertanyakan kepada kawan saya yang berbangsa Cina. Saya yang duduk tepi pintu tu cepat-cepat melarikan diri sebab tak sanggup melihat `adegan Melayu yang saya tak sanggup lihat'.
Saya rasa tak ada dalam kitab-kitab mana pun di dunia ini termasuk kitab Urdu yang mana orang Cina kena beri limau kepada orang Melayu atau bangsa-bangsa lain bila time raya Cina.
Dan saya menulis isu ini bila kawan saya Adnan beritahu `Mereka tu tak malu ke meminta-minta". Saya jabab " Tak malu lah kot sebab minta tu..."
Sebenarnya senang jea bacaannya, saya rasa jika mereka ada rezeki lebih dalam perniagaan atau rumahtangga tentulah mereka akan beri kepada kita. Kalau mereka tidak beri limau atau hadiah adalah tu alasan yang munasabah. Mungkin mereka nak berjimat atau mungkin tak ada banyak duit untuk sambutan raya kali ini.
Kalau rakan Cina kita tidak mahu beri janganlah kita kata mereka kedekut pulak. Sebab itu merupakan hadiah, bukannya kewajipan.
Ada yang beria-ria mintak kat boss Cina mereka. Bila tak dapat terus cop kedekut. Senangnya...
Alah bila dekat raya aidilfitri ada ke kita beri mereka sekotak kurma? Atau 2, 3 biji kurma?
Jan
: ... malu gok retek...

4 comments:

Nong Andy said...

Bila tiba hari raya aidilfitri.. satu opis minta kuih raya. tapi masa xmas takde pula saya minta kuih xmas hehehe..

sukiman said...

he he he...

Nong Andy said...

gambar header tu memang hansum hehehee(bodek hehe)

sukiman said...

masa muda dulu pernah gak handsum...he he he...

.