"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, February 2, 2012

Rakyat, kerajaan dan KWSP




Kata orang tua lama (ada ke orang muda lama?), tiada air tiadalah ikan, ada air adalah ikan. Bidalan itu bermakna jika wujud sesebuah negara (pemerintah/ketua) wujudlah rakyatnya. Ada rakyat adalah negaranya (pemerintah/ketua).

Ada negara yang rakyatnya nampak lebih baik daripada kerajaannya. Tetapi adakah negara di dunia ini yang kerajaannya lebih baik daripada rakyatnya yang jahat, bodoh dan tidak mahu bersyukur? Tetapi kerajaan itu rakyat juga adanya kan?. Huh! Ada tak kerajaan dan rakyat di sebuah negara yang 2 x 5 bodohnya?

Di Malaysia setiap bulan sekurang-kurangnya 4 rakyatnya aktif membuat penipuan melalui skim pengeluaran KWSP. Penipuan tersebut berlaku melalui skim pengeluaran. Mereka berlakon watak orang nak beli rumah dan juga ada yang berlakon hilang upaya akibat kemalangan/kecacatan. Mereka ini sekarang memang dah ada naik-turun mahkaman dan ada yang telah dijatuhkan hukuman.

Mesti ada yang kata `kenapa pulak dituduh mencuri, buat kesalahan atau menipu, kan duit kita?. Kesian mereka". Orang-orang macam inilah yang buat saya pening kepala sebab mereka tidak tahu asas kenapa KWSP wujud. Mereka tak sedar atau pura-pura tak sedar simpanan tersebut dibuat sedemikian rupa sebab rakyat kita tidak menyimpan! Bukan jenis menyimpan,jenis asyik galak berbelanja dan berhutang ( macam saya lah tu, he he he).

Kena ada orang lain (KWSP) pulak suku sakat yang perihatin kepada hari tua kita. Supaya kita tak susah dan menyusahkan orang lain. Oh mulianya perbuatan/penubuhan tersebut...

Kita kembali kepada isu `mencuri' duit sendiri. Encik Nik Affandi Jaffar (Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP) menyatakan:

" Sebagai pihak yang bertanggungjawab ke atas simpanan ahli, adalah menjadi tugas KWSP untuk memastikan simpanan itu sentiasa dilindungi. Dengan itu, KWSP tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap ahli yang melanggar undang-undang,” (saya cilok bulat-bulat dalam laman wek KWSP)

Biar saya perincikan maksud Encik Nik tersebut di atas dengan pemahaman saya sendiri yang kekadang saya pun tak faham, he he he. Kalau tersalah faham harap Encik Nik dan KWSP ampun, he he he. Simpanan sentiasa dilindungi tersebut termasuklah bermakna duit kita kena dilindungi daripada kita sendiri. Kelakar bunyinya tetapi...Haaa.

Pernah tak kononnya nak kumpul duit nak beli sesuatu tetapi tak terkumpul sebab asyik ambil juga sikit-sikit? Haa.. Sama juga dengan nak kumpul duit supaya pada hari tua akan senang. Cuba hari ini buka/buat akaun berasingan dan letak duit untuk hari tua...(anda berani cuba?). Haaa jawabnya merempatlah kita dihari tua. Kita ni selain seks, duitlah yang juga buat kita tidak dapat mengawal diri. Mengaku jealah.

Dua perenggang di atas adalah sebenarnya mennerangkan bahawasanya kewujudan KWSP itu adalah untuk kita, masa depan kita masa tua. Ya la, ada la kita dengar yang kerajaan ambil duit KWSP atau KWSP buat pelaburan. Tetapi wujud asasnya KWSP ialah tetap untuk kengkang tabiat dak kelakuan berbelanja gila kita yang tak sedar diri anak ramai tapi asyik tukar sportrim. Alamak emosi pulak saya.

Kalau kita emosi tidak baik kita menulis. Kata pepatah cina jangan menulis jika marah (kata perpatah yang diterjemahkan). Saya ada sedikit kemarahan ni...he he he.

Jan: maka saya berhenti menulis dulu...he

No comments:

.